صفحه اصلی > نقد و بررسی : همه چیز درباره سامسونگ گلکسی A55 5G

همه چیز درباره سامسونگ گلکسی A55 5G

Samsung A55 5G

گوشی‌های هوشمند پرچمدار سامسونگ شاید تمام اخبار و نظرات را متوجه خود کنند ولی گوشی سامسونگ گلکسی A55 5G این برند نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این گوشی دارای طراحی رده‌بالا، عملکرد قابل اطمینان در کارهای روزمره، دوربین فوق‌العاده و قابلیت به‌روزرسانی درازمدت است که همه این‌ها با هم آن را به یک گوشی رقابتی مبدل کرده. البته شاید نتوان آن را مقرون‌به‌صرفه‌ترین گوشی اندرویدی نامید ولی به‌طور کلی انتخاب معقولی است. تنها چند ماه از معرفی نسخه پیشین این سری گذشته ولی دنیای موبایل منتظر است که ببیند گلکسی A55 5G چه حرف‌های تازه‌ای دارد.

آیا گلکسی A55 5G به بازار خواهد آمد؟

حالا دیگر با اطمینان کامل می‌توان گفت که این گوشی به بازار خواهد آمد. نه‌تنها اخبار متنوعی درباره این گوشی لو رفته است، بلکه نام آن در یکی از فهرست‌های نهاد رسمی TENNA در چین نیز دیده شده که این یعنی گلکسی A55 5G به‌طور قطع عرضه خواهد شد. گرچه سامسونگ تاکنون وجود این گوشی را تایید نکرده ولی نسخه جانشین گلکسی A54 5G در فهرست اصلی میان‌رده‌های سال ۲۰۲۴ سامسونگ قرار دارد.
این موضوع که یک گوشی با نام گلکسی A55 5G عرضه می‌شود یا خیر هنوز قطعی نیست ولی بعید است که سامسونگ نام برند موفق میان‌رده خود را دستکاری کند. به همین دلیل انتظار داریم که A55 5G ادامه‌دهنده راه گلکسی A54 5G تولید 2023 باشد.

تاریخ معرفی سامسونگ گلکسی A55 5G

سامسونگ گلکسی A54 5G
سامسونگ گلکسی A54 5G

اگر برنامه معرفی جدیدترین گوشی‌های این سری را دنبال کرده باشید می‌دانید که محتمل‌ترین تاریخ معرفی سامسونگ گلکسی A55 5G اواسط ماه مارس ۲۰۲۴ است. این سری گوشی به‌طورمعمول بعد از سری پرچمداران سامسونگ گلکسی S معرفی می‌شود که اوایل سال جاری میلادی است.

اگرچه این کمپانی مستقر در کره جنوبی همیشه برنامه ثابتی را برای معرفی دستگاه‌های جدیدش دنبال نمی‌کند. گوشی سامسونگ گلکسی A51 5G در ماه آوریل 2020 معرفی شد در حالی که A50 در فوریه 2019 معرفی شده بود. سامسونگ در سال‌ها اخیر برنامه مستمری داشته و این سری گوشی‌ها به‌صورت فزاینده‌ای به یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه عرضه این شرکت مبدل شده؛ پس انتظار داریم که عرضه دستگاه‌های بعدی به برنامه قابل پیش‌بینی‌تری پایبند باشد. بنابراین می‌توان در انتهای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ منتظر معرفی سامسونگ گلکسی A55 5G بود.

مشخصات و قابلیت‌های گلکسی A55 5G چه خواهد بود؟

برای شروع باید گفت که یکی از قابل‌توجه‌ترین نکات بررسی گوشی سامسونگ گلکسی A54 5G آن بود که این گوشی شباهت زیادی به تازه‌ترین گوشی‌های پرچمدار سامسونگ داشت. از این پس احتمالاً طراحی جدید بخشی از استراتژیی برندسازی سامسونگ خواهد بود پس تعجبی نخواهد داشت اگر A55 تغییراتی را به همین زودی‌ اعمال کند.

وب‌سایت MySmartPrice رندرهایی احتمالی را برای سامسونگ گلکسی A55 5G در ماه دسامبر ۲۰۲۳ منتشر کرده که شباهت زیادی به گلکسی A54 دارد ولی چند تغییر اصلی نیز در آن دیده می‌شود. می‌توانید این رندرهای ساخته‌شده با کامپیوتر را در زیر ببینید.

اصلی‌ترین تغییر در اینجا به‌نظر یک فریم فلزی می‌آید که (همراه با خطوط آنتن) لبه‌های مسطح دارد. البته امیدواریم که این طراحی با لبه‌های فلزی موجب فرو رفتن لبه‌ها در دستان کاربر نشود. یک برآمدگی جالب برای دکمه‌ها نیز روی بدنه دیده می‌شود که ما آن‌ها را «کلید جزیره‌ای» می‌نامیم. کلیدها روی بخشی از لبه که کمی بیرون زده، قرار گرفته‌اند که در سامسونگ گلکسی A54 5G وجود نداشت.

در جدیدترین فهرست محصولات TENNA یک نسخه واقعی سامسونگ گلکسی A55 5G نیز منتشر به‌چشم می‌خورد که تا حدود زیادی شبیه رندرهای پیشین است.

در بخش سخت‌افزاری عناصر و ویژگی‌های اساسی این سری هنوز باقی خواهند ماند. رتبه‌بندی IP67، نمایشگر سوپر امولد ۱۲۰ هرتزی و قابلیت‌های وای‌فای ۶ قطعاً از نسخه پیشین باقی خواهند ماند. سومین تصویر در بالا به نظر به رتبه‌بندی IP مربوط است. نباید فراموش کنیم که سیاست به‌روز‌رسانی سامسونگ که در نوع خود بهترین است تا چهار نسخه از به‌روزرسانی اندروید پشتیبانی خواهد کرد و پنج سال پوشش امنیتی را نیز فراهم می‌کند که تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت.

شاید بزرگ‌ترین اطلاعات نامعلوم درباره سامسونگ گلکسی A55 5G نسخه پردازنده آن باشد. یکی از شایعات پیرامون این مورد نشان‌دهنده آن است که چیپ‌ست Exynos 1480 در این گوشی به‌کار گرفته می‌شود و به این ترتیب، برای اولین بار پای پردازنده‌های گرافیکی AMD به گوشی‌های میان‌رده باز می‌شود. البته باید منتظر ماند و دید که آیا این شایعات درست از آن درمی‌آیند یا خیر.

یکی از اخبار لورفته توسط WinFuture شاید حاوی اطلاعات مهمی باشد که همه آن‌چه را درباره این گوشی تصور می‌کردیم نفی کند. طبق این خبر می‌توان انتظار داشت که این گوشی دارای نمایشگر 6.6 اینچی امولد،‌ یک ستاپ سه‌تایی دوربین (۵۰، ۱۲ و ۵ مگاپیکسلی)، یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی، ۶ و ۸ گیگابایت رم و حافظه ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی داخلی و باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی باشد. برگه مشخصات لورفته ظاهراً چیپ Exynos 1480 و رتبه‌بندی IP67 را تایید می‌کند. به‌علاوه به نظر می‌ٰرسد که این گوشی در چهار رنگ عرضه می‌شود.

قیمت حدودی سامسونگ گلکسی A55 5G چقدر است؟

سامسونگ در سال‌های اخیر قیمت گوشی‌های میان‌رده خود را حداقل در ایالات متحده ثابت نگه داشته. اگرچه قیمت‌های اروپا اندکی در دو نسل گذشته بالا رفته و قیمت میان‌رده‌های این برند را به بالاترین سطح بازار میان‌رده رسانده است.

البته اگر قیمت سامسونگ گلکسی A55 5G بیش از حد معمول بالا رود جای تعجب خواهد داشت، چون نسبت ارزش در برابر قیمت، نقشی اساسی در جذابیت گوشی‌های هوشمند دارد. به هر حال قیمت‌ها مدتی است که در ایالات متحده تغییری نداشته و سامسونگ ممکن است نتواند از مشتریان در برابر یک تغییر قیمت ناگهانی حفاظت کند. با همه این اوصاف انتظار داریم که این گوشی با یک مدل پایه با قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار به فروش برسد.

آیا باید منتظر عرضه سامسونگ گلکسی A55 5G بمانیم؟

در نبود اخبار و شایعات، نمی‌توان با قاطعیت گفت که این گوشی قابلیت چشمگیری برای منتظر ماندن دارد یا خیر. اگرچه بر اساس ریتم آهسته به‌روزرسانی‌های سامسونگ، کسانی این روزها به گوشی نیاز مبرم دارند بهتر است به خرید گوشی اقدام کنند.  گلکسی A54 5G احتمالاً تعداد زیادی از قابلیت‌های سامسونگ گلکسی A55 5G  را خواهد داشت و به گونه‌ای ساخته شده که سال‌ها دوام بیاورد.

بدون شک سامسونگ تنها بازیگر صحنه گوشی‌های میان‌رده نیست. گوگل پیکسل 7A در تابستان ۲۰۲۳ با قیمتی کمی بیشتر عرضه می‌شود ولی دوربین قدرتمند گوگل، یک پردازنده قوی‌تر و قابلیت‌ شارژ بی‌سیم را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. کسانی که به دنبال برخی از قابلیت‌های پرچمداران در گوشی‌ میان‌رده هستند ممکن است پیکسل ۷ برایشان جذابیت بیشتری نسبت به سامسونگ گلکسی A54 5G داشته باشد.

آیفون SE سال ۲۰۲۲ نیز یک گوشی میان‌رده محسوب می‌شود ولی یک گوشی قدیمی است که عمری از آن گذشته. اگر برای به‌روزرسانی گوشی عجله‌ای ندارید می‌توان گفت انتظار کشیدن برای مدل بعدی سامسونگ ارزشش را دارد. سامسونگ گلکسی A55 5G شاید گامی بلند رو به جلو باشد به‌ویژه اگر گزینه مقرون‌به‌صرفه اپل امسال به‌روزرسانی نشود.

 

Samsung Galaxy A55 5G: انتظاراتی که از آن داریم

با این‌که سامسونگ گلکسی A54 5G گوشی فوق‌العاده‌ای است هنوز هم جای بهبود دارد. انتظار داریم که میان‌رده بعدی دارای ویژگی‌هایی باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم ولی هیچ تضمینی برای مجهز بودن این گوشی به این قابلیت‌ها وجود ندارد.

 

شارژ بی‌سیم

سامسونگ گلکسی A54 5G مزایای بسیاری دارد و از بسیاری جنبه‌ها بهتر از رقبا است ولی نبود شارژ بی‌سیم یکی از مواردی است که قدیمی بودن گوشی را نشان می‌دهد.
البته باید در نظر داشته باشید که این یک قابلیت ضروری نیست ولی چیزی است که در این رده قیمتی به وجودش عادت کرده‌ایم. آیفون SE مقرون‌به‌صرفه شرکت اپل و گوگل پیکسل 7A از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و درست در بازه قیمتی مدل ارائه شده توسط سامسونگ قرار می‌گیرند.
پس هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که سامسونگ این قابلیت را برای گوشی‌های خود در نظر نگیرد. به‌ویژه زمانی که بقیه رقبا اکنون مدت‌هاست که شارژ بی‌سیم را ارائه می‌دهند.

کیفیت ساخت در حد یک پرچم‌دار

جدیدترین میان‌رده سامسونگ در پنهان کردن هویت خبره است. در حالی که این گوشی تا حدود زیادی شبیه یک پرچمدار است ولی با در دست گرفتن آن متوجه می‌شوید که کیفیت ساخت یک بالارده را ندارد. دلیلش آن است که این بدنه هنوز هم از جنس پلاستیک است و از لبه‌های فلزی در اطراف آن خبری نیست.
گرچه نباید انتظار داشته باشیم که این گوشی مقرون‌به‌صرفه همه قابلیت‌های یک بالارده را داشته باشد ولی کیفیت ساخت بهتر موجب می‌شود که سامسونگ گلکسی A55 5G جایگاه خود را به عنوان پلی بین پرچمداران سامسونگ و دستگاه‌های ارازن‌قیمت محکم کند. خبر خوب آن است که رندرهای لورفته، نشان‌دهنده یک دستگاه با فریم فلزی هستند. همچنین ارتقاء گوریلا گلس ۵ کنونی به چیزی مثل گوریلا گلس ویکتوس خوشایند خواهد بود.
ولی واضح است که بهبود در زمینه ساخت و طراحی باید با قیمت گوشی همگام باشد که مطمئناً باید کمتر از ۵۰۰ دلار باقی باشد.

دوربین‌های ارتقاء‌یافته

اگر به‌دنبال یک گوشی مقرون‌به‌صرفه هستید، سامسونگ گلکسی A54 5G همین حالا هم یکی از رقبای قدرتمند است. اگرچه این گوشی در همان تله گوشی‌های میان‌رده موجود در بازار قرار می‌گیرد؛ که یعنی لنز ماکروی آن ضعیف است.
بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، دوربین‌های اصلی و فوق عریض این گوشی رقیب خوبی برای گزینه‌های دیگر هستند و شاید بهبود آن‌ها خوشایند باشد اما نیازی هم به سخت‌افزار بهتر ندارند. اگرچه لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو عملکرد خوبی ندارد. بله، شاید از دوربین‌های ماکرو ۲ مگاپیکسلی دیگر بهتر باشد ولی به خوبی لنزهای تله‌فوتوی مختص زوم نیست. در نهایت، این لنز تنها حکم تبلیغاتی دارد و بسیاری از کاربران بعد از مدتی از استفاده از آن خسته می‌شوند.
البته ارتقاء این دوربین هم ارزان‌قیمت نیست ولی دوربینی با زوم دو و سه برابر قابلیت عکس‌برداری گوشی را به مراتب بهبود داده و سامسونگ گلکسی A55 5G را برنده رقابت دوربین میان‌رده‌ها می‌کند. سامسونگ در حرکتی منطقی تعداد دوربین‌های این سری را از چهار به سه کاهش داده. اکنون کافی است که این شرکت همان سه لنز را ارتقاء دهد.

برچسب ها :

محمد قربانی

پست های مرتبط

سامسونگ گلکسی S24 در برابر آیفون ۱۵

Samsung Galaxy S24 گلکسی اس ۲۴ یک قدم رو به جلوی بزرگ…

۱۴۰۲/۱۱/۳۰

سامسونگ گلکسی S24 Ultra در برابر آیفون ۱۵ پرو مکس

Samsung Galaxy S24 Ultra نمایشگر AMOLED با رنگ‌های زنده، قلم S Pen…

۱۴۰۲/۱۱/۲۴

مقایسه سامسونگ گلکسی S24 Ultra با S23 Ultra

Samsung Galaxy S23 Ultra سامسونگ گلکسی اس ۲۳ اولترا یکی از بهترین…

۱۴۰۲/۱۱/۱۱

دیدگاهتان را بنویسید