صفحه اصلی > نقد و بررسی : مقایسه سامسونگ گلکسی S24 Ultra با S23 Ultra

مقایسه سامسونگ گلکسی S24 Ultra با S23 Ultra

سامسونگ اس ۲۴ اولترا در مقابل اس ۲۳ اولترا

Samsung Galaxy S23 Ultra

سامسونگ گلکسی اس ۲۳ اولترا یکی از بهترین گوشی‌هایی است که سامسونگ تا به‌حال عرضه کرده است. به‌خصوص خارج از امریکا که بالاخره چیپ‌ست اکسینوس را رها کرد و آن را با Snapdragon 8 Gen 2 جایگزین کرد. ترکیب این چیپ‌ست با باقی مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند و امکانات نرم‌افزاری متعددی که سامسونگ عرضه کرده، این گوشی را به یک گزینه قابل‌اعتماد تبدیل کرده است.
مزایا (در مقایسه با اس ۲۴ اولترا)
قیمت پایین‌تر
تخفیف مداوم

معایب
مدت‌زمان پشتیبانی نرم‌افزاری کوتاه‌تر
نمایشگر خمیده

Samsung Galaxy S24 Ultra

سامسونگ گلکسی اس ۲۳ اولترا با همان فرمول همیشگی این سری را یک قدم جلوتر برده است. Snapdragon 8 Gen 3 با قدرت پردازشی و مصرف بهینه باتری،  کلی عملکرد گوشی را بهبود بخشیده است، نمایشگر تخت شده است، و بدنه آلومینیومی با تیتانیوم جایگزین شده است. با این‌که تغییرات اعمال‌شده ما را شگفت‌زده نمی‌کنند، اما همچنان با یک گوشی فوق‌العاده روبه‌رو هستیم.

مزایا (در مقایسه با اس ۲۳ اولترا)
نمایشگر تخت و روشن‌تر
رم ۱۲ گیگابایت در مدل پایه
هفت سال پشتیبانی نرم‌افزار

معایب
۱۰۰ دلار قیمت بیشتر نسبت به نسل قبل (در زمان عرضه)
تغییرات کم

سامسونگ گلکسی S24 Ultra نوید یک پرچم‌دار قوی دیگر از سامسونگ را می‌دهد، حتی اگر هیچ ویژگی عجیب‌وغریب جدید و غافلگیرکننده‌ای برای ما نداشته باشد. در کل، گوشی‌های امروزی در هر نسل تغییر زیادی نمی‌کنند و عمدتاً شبیه به هم هستند. S24 Ultra بسیار شبیه به نسل قبلی خود است. S23 Ultra یک گوشی فوق‌العاده بود و به‌راحتی باید آن را یکی از بهترین گزینه‌های اندرویدی در نظر داشت. پس S24 Ultra باید خیلی پا را فراتر بگذارد تا خریداران برای به‌روزرسانی از مدل قبلی به مدل جدید قانع شوند.

قیمت و مشخصات

گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا همین حالا برای خرید در سامسونگچی در دسترس است. برخلاف نسل قبلی، همه مدل‌های نسل جدید با ۱۲ گیگابایت رم عرضه می‌شوند و با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت در دسترس هستند. قیمت S24 Ultra از ۱٬۲۹۹ دلار شروع می‌شود.

S23 Ultra با قیمت پایه ۱٬۱۹۹ دلار عرضه شد. اما اکنون که یک سال از عمر آن می‌گذرد، اغلب می‌توان آن را با قیمتی کمتر پیدا کرد. مدل ۲۵۶ گیگابایتی تنها ۸ گیگابایت رم دارد، در حالی‌که گزینه‌های ۵۱۲ گیگابایتی و یک ترابایتی دارای ۱۲ گیگابایت رم هستند. سامسونگ اس ۲۴ اولترا از همه خرده‌فروشان و شرکت‌های حمل و نقل عمده قابل خریداری است.

 

مقایسه مشخصات فنی اس ۲۳ اولترا با اس ۲۴ اولترا

Samsung Galaxy S24 Ultra Samsung Galaxy S23 Ultra
چیپ‌ستQualcomm Snapdragon 8 Gen 3 for GalaxyQualcomm Snapdragon 8 Gen 2 Mobile Platform for Galaxy
رم۱۲ گیگابایت۸ یا ۱۲ گیگابایت
فضای ذخیره‌سازی۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت
باتری۵٬۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت۵٬۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
پورتUSB-CUSB-C
سیستم‌عاملاندروید ۱۴ با OneUI 6.1اندروید ۱۳ با One UI 5.1
دوربین جلو۱۲ مگاپیکسل با f/2.2۱۲ مگاپیکسل با f/2.2
دوربین پشتاصلی: ۲۰۰ مگاپیکسل، f/1.7 | اولترا واید: ۱۲ مگاپیکسل، f/2.2 | تله‌فوتو: ۱۰ مگاپیکسل (زوم سه‌برابر) | پریسکوپ تله‌فوتو: ۵۰ مگاپیکسل f/3.4 (زوم پنج‌برابر)اصلی: ۲۰۰ مگاپیکسل، f/1.7 | اولترا واید: ۱۲ مگاپیکسل، f/2.2 | تله‌فوتو: ۱۰ مگاپیکسل (زوم سه‌برابر) | پریسوکپ تله‌فوتو: ۱۰ مگاپیکسل f/3.4 (زوم ده‌برابر)
ابعاد۸.۶×۷۹×۱۶۲.۶ میلی‌متر۸.۹×۷۸×۱۶۳.۳ میلی‌متر
رنگ‌هامشکی تیتانیوم، خاکستری تیتانیوم، بنفش تیتانیوم و زرد تیتانیوممشکی فانتوم، کرم، سبز، بنفش، لیمویی اختصاصی سایت سامسونگ، زغالی، آبی آسمانی و قرمز
وزن۲۳۳ گرم۲۳۴ گرم
سرعت شارژ۴۵ وات باسیم و ۱۵ وات بی‌سیم۴۵ وات باسیم و ۱۵ وات بی‌سیم
۴۵ وات باسیم و ۱۵ وات بی‌سیم۴۵ وات باسیم و ۱۵ وات بی‌سیم۴۵ وات باسیم و ۱۵ وات بی‌سیم
رده‌بندی IPIP68IP68
ابعاد نمایشگر۶.۸ اینچ۶.۸ اینچ
رزولوشن۱۴۴۰×۳۰۸۸ پیکسل۱۴۴۰×۳۰۸۸ پیکسل
بلوتوث۵.۳۵.۳

طراحی سامسونگ گلکسی S23 Ultra در مقایسه با S24 Ultra

طراحی نسل جدید این گوشی تغییر چندانی نکرده است. البته تفاوت بین سامسونگ گلکسی S24 Ultra و S23 Ultra بیشتر است تا S23 Ultra و مدل قبلی آن. گلس جلو و پشت گوشی صاف شده‌اند و در نتیجه وقتی به دستگاه نگاه می‌کنید، قاب تیتانیومی آن بیشتر به‌چشم می‌آید. در قسمت پایین، اسپیکر به‌جای چند اسلات کوچک، یک شکاف یکپارچه دارد و پایین قلم S Pen نیز صاف شده است. جدای از این موارد، تنها تفاوت عمده بصری رنگ‌های جدید است.

سامسونگ اس ۲۴ اولترا به‌جای Gorilla Glass Victus 2 به Gorilla Glass Armor مجهز شده است و قاب آلومینیومی اکنون با تیتانیوم جایگزین شده است. هر دو گوشی نیز دارای استاندارد IP68 هستند.

خیلی از کاربرها، به‌خصوص افرادی که از قلم S استفاده می‌کنند، از دیدن صفحه تخت خوشحال هستند، در‌حالی‌که برخی دیگر حس انحنای زیر انگشتان خود را ترجیح می‌دادند.

نمایشگر سامسونگ گلکسی S23 Ultra در مقایسه با S24 Ultra

هر دو گوشی دارای نمایشگرهای چشم‌گیری هستند که جای تعجب ندارد. گوشی‌های سامسونگ سال‌ها است که از طراحی نمایشگرهای فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. این نمایشگرها پنل‌های ۶.۸ اینچی AMOLED با رزولوشن 1440p دارند و می‌توانند به‌صورت پویا نرخ به‌روزرسانی خود را بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز تنظیم کنند.

تفاوت‌ها مربوط به روشنایی و خوانایی عمومی است. Gorilla Glass Armor جدید انعکاس را تا ۷۵ درصد کاهش داده. اوج روشنایی S24 Ultra به عدد چشم‌گیر ۲٬۶۰۰ نیت رسیده است. حداکثر روشنایی در S23 Ultra نیز ۱٬۷۵۰ نیت بود که این عدد نیز کافی است و جلوه خوبی دارد.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، سامسونگ گلکسی S24 Ultra انحنای نمایشگر را کنار گذاشته است. بنابراین هیچ‌گونه اعوجاج رنگی در لبه‌های نمایشگر وجود نخواهد داشت، استفاده از قلم S راحت‌تر شده و محافظ‌های نمایشگر نیز راحت‌تر روی نمایشگر قرار می‌گیرند.

مقایسه S24 Ultra با S23 Ultra از لحاظ نرم‌افزار

اس ۲۳ اولترا با One UI 5.1 عرضه شد و در حال حاضر به One UI 6.0 قابل‌ارتقاء است. در لحظه نگارش این پست، فقط اس ۲۴ اولترا به One UI 6.1 مجهز است، اما به‌زودی این به‌روزرسانی برای باقی گوشی‌های سامسونگ نیز در دسترس خواهد بود.

نسخه One UI 6.1 پیشرفت‌های قابل‌توجهی کرده است. سامسونگ امسال هوش مصنوعی را با ویرایش عکس، ترجمه هم‌زمان در حین تماس تلفنی، زیرنویس خودکار و موارد دیگر به‌کار گرفته است. جدای از هوش مصنوعی، می‌توان به ویجت‌های روی لاک‌اسکرین، بهبود برنامه دوربین و تغییرات کارآمد در نمایشگر همیشه‌روشن اشاره کرد.

زمانی که سیاست پشتیبانی نرم‌افزاری در سال ۲۰۲۲ اعلام شد، مشخص شد که S23 Ultra تا سال پنجم به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد و سامسونگ از لحاظ بازه زمانی پشتیبانی نرم‌افزاری به پیشگام بازار تبدیل شد. اما این رکورد با عرضه گوگل پیکسل سری ۸ شکسته شد و گوگل اعلام کرد پشتیبانی نرم‌افزاری این گوشی‌ها تا هفت سال ادامه خواهد داشت. در مقابل، سامسونگ نیز همین مدت زمان را برای سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا اعلام کرد.

اندروید ۱۴ اولین به‌روزرسانی عمده برای اس ۲۳ اولترا بود. بنابراین این گوشی تا نسخه ۱۷ اندروید قابل‌ارتقاء خواهد بود و تا یک سال بعد نیز به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد. سامسونگ گلکسی اس ۲۴ تا نسخه ۲۱ اندروید در سال ۲۰۳۱ تحت پشتیبانی خواهد بود که بهبود بزرگی به‌حساب می‌آید.

 

مقایسه S24 Ultra با S23 Ultra از لحاظ عملکرد

چیپ‌ست Snapdragon 8 Gen 2 که در S23 Ultra به‌کار گرفته شد یک شاهکار بود. این فناوری به گوشی اجازه می‌داد تا هنگام انجام بازی‌های سنگین یا برنامه‌های متعدد کم نیاورد و در عین حال داغ نکند و مصرف باتری نیز بهینه بماند.

طبق ادعای رسمی، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ سی درصد سریع‌تر است و ۲۰ درصد نیز در مصرف بهینه‌تر باتری تأثیرگذار بوده است. این چیپ‌ست از لحاظ عملکرد حتی بهترین تراشه آیفون اپل را شکست می‌دهد؛ چیزی که کمتر دیده می‌شود.

مدل پایه S23 Ultra هشت گیگابایت حافظه رم داشت، مگر این‌که فضای ذخیره‌سازی بالاتری را خریداری می‌کردید. در حالی‌که سامسونگ گلکسی S24 Ultra در همه مدل‌ها ۱۲ گیگابایت رم دارد. 

این موضوع در استفاده روزمره چندان به‌چشم نمی‌آید. اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید یا به‌طور همزمان از تعداد زیادی اپ استفاده می‌کنید و مرتب بین آن‌ها سوییچ می‌کنید، شاید این تفاوت بیشتر آشکار شود.

احتمالاً دلیل افزایش رم ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی است. پیکسل ۸ و ۸ پرو نیز از جهات مختلف شبیه به هم هستند، به‌جز رم که در مدل معمولی کمتر است و همین موضوع باعث شد که بعضی امکانات هوش مصنوعی برای مدل پرو اختصاصی باشد. در هر حال، داشتن رم بیشتر بین همه مدل‌ها ویژگی خوبی است. به‌خصوص این‌که ممکن است در نسخه‌های آتی اندروید شاهد ویژگی‌هایی باشیم که به رم بیشتری احتیاج داشته باشند.

مقایسه S24 Ultra با S23 Ultra از لحاظ دوام باتری

دوام باتری S23 Ultra به‌لطف باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، چیپ‌ستی که دارد و مصرف بهینه نمایشگر بالاتر از حد متوسط است. S24 Ultra نمایشگری روشن‌تر، پردازنده قوی‌تر و همان باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را دارد. در نهایت، دوام باتری گوشی جدید، در همان سطح نسل قبلی است.

در صورت پشتیبانی شارژر از PPS، هر دو گوشی امکان شارژ تا ۴۵ وات را با استفاده از USB-C فراهم می‌کنند. شارژ بی‌سیم نیز در هر دو گوشی ۱۵ وات است و هر دو گوشی امکان شارژ معکوس تجهیزات جانبی به‌صورت بی‌سیم را دارند.

مقایسه S24 Ultra با S23 Ultra از لحاظ دوربین

دوربین‌ها از همان ابتدا نقطه تمرکز سری اولترا بوده‌اند. هر دو گوشی دارای دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی هستند، اگرچه گفته می‌شود سامسونگ گلکسی S24 Ultra دارای سنسور بهبودیافته است. لنز ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض با فوکوس خودکار، پشتیبانی از عکاسی ماکرو و لنز تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی با زوم سه‌برابر از دیگر مشخصات اس ۲۴ اولتر هستند.

سخت‌افزار زوم پریسکوپ چیزی است که این دو دستگاه را متمایز می‌کند. S23 Ultra دارای یک لنز ۱۰ مگاپیکسلی با زوم ده‌برابر است، در حالی‌که Samsung Galaxy S24 زوم اپتیکال را به ۵ برابر کاهش داده اما رزولوشن را به ۵۰ مگاپیکسل افزایش داده است.

طبق گفته سامسونگ، وضوح افزایش‌یافته و پیکسل‌های بزرگ‌تر، دوربین ۵۰ مگاپیکسلی در زوم ۱۰ برابر بهتر از زوم اپتیکال ۱۰ برابری S23 Ultra عمل می‌کند. از نظر تئوری، این موضوع می‌تواند یک پیشرفت بزرگ باشد، به‌خصوص زمانی‌که بزرگ‌نمایی بالاتر از ۳ برابر و کمتر از ۱۰ برابر است. 

عملکرد دوربین سامسونگ گلکسی S24 Ultra با هوش مصنوعی بهبود داده شده است. ویرایش عکس با هوش مصنوعی مشابه Pixel است، اما ویژگی برجسته آن در فیلمبرداری است. این گوشی می‌تواند سرعت هر ویدیویی را به نصف کاهش دهد و از هوش مصنوعی برای تولید فریم‌های جدید استفاده کند. 

نمونه عکس‌های S23 Ultra و S24 Ultra

در این نمونه، بین دو عکسی که با دوربین اصلی گرفته شده، چندان تفاوتی دیده نمی‌شود. عکسی که با اس ۲۴ اولترا گرفته شده، کمی روشن‌تر است. در قسمت جعبه‌های چوبی نیز عکس اس ۲۴ اولترا کمی نوردهی بهتری دارد، اما عکس اس ۲۳ اولترا کنتراست بیشتری دارد.

اس ۲۴ اولترا در حالت پرتره به‌وضوح عملکرد بهتری دارد با دمای رنگی بهتر، کنتراست بیشتر و رنگ‌های جان‌دارتر. در مقایسه، عکس پرتره اس ۲۳ اولترا کمی تخت و بی‌جان است.

سنسور و پیکسل‌های بزرگ‌تر در Galaxy S24 Ultra باعث جذب بیشتر نور و روشنایی بیشتر در محیط‌های کم‌نور می‌شود. هر چند تفاوت کم است، اما باز هم بهبود خوبی به‌حساب می‌آید.

در این عکس دوربین هر دو گوشی روی زوم ده‌برابر تنظیم شده است. دو عکس شباهت زیادی به یکدیگر دارند. البته عکس اس ۲۴ اولترا به‌لطف سنسور جدید، روشن‌تر است و در مقابل، در عکس اس ۲۳ اولترا در قسمت آجرها جزئیات کمی بیشتر است.

زوم S23 ultra

در این عکس زوم صدبرابر را امتحان کرده‌ایم. عکس اس ۲۴ اولترا خوش‌رنگ‌تر و روشن‌تر است، اما به‌نظر می‌رسد که یک سری جزئیات در اس ۲۳ اولترا بیشتر است.

نمونه ویدیوی سامسونگ اس ۲۴ اولترا و اس ۲۳ اولترا

نمونه ویدوی اس ۲۴ اولترا

نمونه ویدوی اس ۲۳ اولترا

S23 Ultra بخریم یا S24 Ultra؟

پاسخ این سوال به این بستگی دارد که گوشی فعلی شما چیست. اگر در حال حاضر گوشی اس ۲۳ اولترا دارید، پیشنهاد ما این است که چند سال دیگر برای ارتقاء صبر کنید و ارتقاء به اس ۲۴ اولترا انتخاب به‌صرفه‌ای نیست.
اما اگر یک گوشی قدیمی‌تر (مثلاً چهار نسل قبل) دارید یا تازه می‌خواهید گوشی پرچم‌دار خریداری کنید و بین S23 Ultra و S24 Ultra شک دارید، پیشنهاد ما Samsung Galaxy S24 Ultra است. شاید یک سری از تغییرات بزرگ به‌نظر نرسند، اما در مجموع ارزش هزینه بیشتر را دارند. به‌خصوص پشتیبانی هفت‌ساله را نمی‌شود نادیده گرفت.

برچسب ها :

احمدرضا فرزان جم

پست های مرتبط

مقایسه گلکسی اس ۲۴ اولترا با گوگل پیکسل ۸ پرو

Samsung Galaxy S24 Ultra مزایا (در مقایسه با گوگل پیکسل ۸ پرو)•…

۱۴۰۳/۰۲/۳۰

همه چیز درباره سامسونگ گلکسی A55 5G

گوشی‌های هوشمند پرچمدار سامسونگ شاید تمام اخبار و نظرات را متوجه خود…

۱۴۰۲/۱۲/۱۴

سامسونگ گلکسی S24 در برابر آیفون ۱۵

Samsung Galaxy S24 گلکسی اس ۲۴ یک قدم رو به جلوی بزرگ…

۱۴۰۲/۱۱/۳۰

دیدگاهتان را بنویسید