صفحه اصلی > مقاله : چرا از اندروید به iOS‌ مهاجرت نمی‌کنیم؟

چرا از اندروید به iOS‌ مهاجرت نمی‌کنیم؟

نوتیفیکیشن در اندروید

سیستم‌عامل iOS تقریباً همه چیزهایی را که یک کاربر گوشی هوشمند ممکن است بخواهد ارائه می‌دهد، اما یک مشکل اساسی همچنان باقی می‌ماند.
حتی کسانی که برای بیش از یک دهه یک کاربر وفادار اندروید بوده‌اند، می‌دانند که آیفونِ شرکت اپل در طول چند سال گذشته به طور فزاینده‌ای جذاب شده است. یکپارچگی بین دستگاه‌هایی مانند آیفون و اپل واچ و رویکرد اپل به حفظ حریم خصوصی در iOS، چیزهایی است که ارزش توجه دارند. برای دستیابی به چنین امنیتی در اندروید شاید تنها بتوان با نصب سیستم‌عامل‌هایی مثل GrapheneOS، این رویکرد را تا حدودی شبیه‌سازی کرد.
این راه‌حل‌های نسبتاً ناقص شاید کاربران اندروید را تا حدودی راضی نگه دارد. اما زمانی که اپل آیفون 15 را با پورت USB-C عرضه کرد، در نهایت بسیاری از کاربران به iOS مهاجرت کردند.
انتقال اولیه از اندروید به iOS شاید به آن سختی‌ای که در ابتدا انتظارش را داشته باشید نباشد. فقط یک دوره یادگیری لازم است. باید مدتی طول بکشد تا به کمبود گزینه‌های شخصی‌سازی و چیدمان ناآشنای صفحه اصلی عادت کنید. سیستم‌عامل iOS راه زیادی را طی کرده و اکنون تجربه‌ای را ارائه می‌دهد که خیلی با اندروید متفاوت نیست.
با این حال، همواره یک جنبه از iOS وجود داشته که به سادگی نمی‌توان با آن کنار آمد: سیستم اعلان‌ها. این مشکلی یکی از موانع مهاجرت به iOS محسوب می‌شود همه می‌دانند که که سیستم گروه‌بندی نوتیف‌ها در iOS به سادگی و راحتی اندروید نیست و امکانات شخصی‌سازی اعلان‌ها محدود است. احتمالاً ظرف یک هفته در دست داشتن آیفون، هر چند ساعت یک‌بار در دریایی از اعلان‌ها غرق خواهید شد. یک جست‌وجوی سطحی در گوگل نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران با چنین مشکلی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ بسیاری از کاربران از این شکایت دارند که برای مثال برنامه‌هایی مانند والمارت برای به‌روزرسانی‌های مهم، درخواست مجوز اعلان می‌دهند، اما در عوض پیام‌های تبلیغاتی هم ارسال می‌کنند.


در اندروید، به‌راحتی می‌توانید اعلان‌های خاص را برای یک برنامه به حالت بی‌صدا تغییر دهید، بدون این‌که مجبود باشید مجوز آن را به‌طور کامل غیرفعال کنید. این ویژگی از اندروید ۸ در سال ۲۰۱۷ وجود داشته است. اما همان‌طور که کاربران آیفون می‌دانند، iOS از کانال‌های اعلان در سطح سیستم‌عامل پشتیبانی نمی‌کند. شما می‌توانید اعلان‌ها را به ازای هر برنامه غیرفعال کنید، اما به‌جز این مورد، هیچ کنترل همه‌جانبه‌ای روی اعلان‌ها وجود ندارد. در واقع غیرفعال کردن اعلان‌ها یک گزینه نیست، چرا که این به معنی از دست دادن به‌روزرسانی‌های حیاتی مانند زمان‌ تحویل یا تأییدیه‌های سفر است.
این یعنی شما دائما در گرو تصمیم توسعه‌دهندگان برای پیاده‌سازی تنظیمات دقیق اعلان‌ها درون برنامه‌های‌شان هستید. البته برخی از توسعه‌دهندگان این قابلیت را در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ برای مثال، اپ‌هایی مثل اوبر و اینستاگرام به شما اجازه می‌دهند که اعلان‌های مختلف را در iOS غیرفعال کنید. اما درباره برنامه‌های کمترشناخته‌شده (به‌ویژه بانک‌ها)، همیشه ممکن است به این اندازه خوش‌شانس نباشید. اگر چندین برنامه کم‌کاربرد را به‌صورت نصب‌شده نگه دارید، فقدان کنترل دقیق اعلان‌ها می‌تواند به‌سرعت از یک دردسر جزئی به چیزی کاملاً آزاردهنده تبدیل شود.
اما حتی با برنامه‌هایی که تا حدودی کنترل اعلان‌ها را ارائه می‌دهند، انتخاب ورود یا خروج از اعلان‌ها به سادگی‌ای که در آیفون انتظار دارید، نیست. در اندروید، این کار به سادگی با نگه داشتن طولانی‌مدت اعلان آزاردهنده، ضربه زدن روی «غیرفعال کردن اعلان‌ها» و انتخاب مجوزهایی که می‌خواهید برای همیشه حذف کنید، انجام می‌شود. این در حالی است که در iOS مجبور هستید در منوی تنظیمات هر برنامه‌ای (مانند اسپاتیفای) به‌دنبال گزینه غیرفعال‌سازی بگردید. از طرفی تنها تعداد کمی از برنامه‌ها یک پیوند مستقیم به صفحه اعلان‌های خود در برنامه تنظیمات iOS ارائه می‌دهند. بدتر از آن این‌که باید این مرحله خسته‌کننده را برای هر برنامه‌ای که با هشدارها شما را بمباران می‌کند، تکرار کنید.


واضح است که این بازی موش و گربه برای مقابله با تنظیمات اعلان، برای بسیاری از کاربران آزاردهنده است. با توجه به شهرت iOS در سادگی و سهولت استفاده، پیدا کردن چنین نقطه ضعف آشکاری در نوع خود شگفت‌انگیز است. البته قابلیت Scheduled Summary برای مهار هجوم اعلان‌های بی‌اهمیت بسیار مفید است اما بسیاری از اپ‌ها، پیام‌های تبلیغاتی خود را به عنوان «دارای حساسیت زمانی» علامت‌گذاری می‌کنند. این روش برای مقابله با هجوم اعلان‌ها کمی ناجور است و کاربر همیشه نگران آن است که مبادا اعلان مهمی را از دست بدهد.
در iOS برنامه‌های زیادی وجود ندارد که گزینه غیرفعال کردن هرزنامه تبلیغاتی‌شان را در اختیار کاربر قرار دهد و این برای سیستم‌عاملی که به راحتی استفاده‌اش می‌بالد ناامید کننده است.
با این همه، اپل وعده داده که در نسخه ۱۸ از iOS، سیستم مدیریت اعلان‌ها را بازطراحی کند و از آنچه در نسخه بتا به‌چشم می‌خورد، این کار انجام شده است. باید تا عرضه نسخه نهایی iOS 18 صبر کنیم و ببینیم این مشکل کامل حل خواهد شد یا نه؛ در این صورت ممکن دسته دیگری از کاربران برای مهاجرت به iOS اقدام کنند

محمد قربانی

پست های مرتبط

۸ اپ هوش مصنوعی برتر برای اندروید

بازار اپ‌های هوش مصنوعی به‌شدت داغ است. این کار با تولید تصویر…

۱۴۰۳/۰۵/۲۸

پنج ویژگی جدید و جذاب Samsung One UI 6.1.1

کاربران گوشی‌های جدید که مدام بین دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند…

۱۴۰۳/۰۵/۰۶

کدام گوشی‌ها از سامسونگ گلکسی رینگ پشتیبانی می‌کنند؟

چیزی به عرضه گلکسی رینگ ۴۰۰ دلاری نمانده و خیلی از افرادی…

۱۴۰۳/۰۵/۰۱

دیدگاهتان را بنویسید