صفحه اصلی > نقد و بررسی : سامسونگ گلکسی S24 در برابر آیفون ۱۵

سامسونگ گلکسی S24 در برابر آیفون ۱۵

گلکسی s24 بخریم یا آیفون ۱۵
گلکسی اس ۲۴

Samsung Galaxy S24

گلکسی اس ۲۴ یک قدم رو به جلوی بزرگ برای سامسونگ محسوب می‌شود. پرچم‌دار جدید این شرکت یک پردازنده قدرتمند را برای کاربران به ارمغان آورده است. در کنار آن، کلی ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی نیز در دسترس هستند که کارکرد دوربین و تجربه کاربری کلی را بهبود می‌بخشند. نمایشگر این گوشی نیز خیره‌کننده و باکیفیت است. همه این ویژگی‌ها نیز با قیمت معقولی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند.
مزایا
به‌کارگیری هوش مصنوعی

  • نمایشگر بزرگ‌تر و سریع‌تر
  • پردازنده قدرتمندتر
  • دوربین‌های بهبودیافته

معایب

  • برای بعضی کاربران زیادی بزرگ است

Apple iPhone 15

با این‌که مدل‌های پروی آیفون همیشه پیشگام این سری هستند، اما مدل پایه این سری یعنی آیفون ۱۵ نیز ارزش خرید بالایی دارد. این گوشی نرم‌افزاری عالی، دوربین‌هایی فوق‌العاده و امکانات خوبی دارد. اگرچه نمایشگر این گوشی در مقایسه با رقبا ضعف‌هایی دارد، اما خیلی از کاربران جذب ویژگی‌های دیگر این گوشی می‌شوند و از این ضعف چشم‌پوشی می‌کنند.
مزایا

  • طراحی عالی
  • کارایی خوب
  • دوربین‌های فوق‌العاده

معایب

  • فقدان نمایشگر همیشه‌روشن
  • نرخ به‌روزرسانی ۶۰ هرتز نمایشگر

نکات کلیدی

• Samsung S24 و Apple iPhone 15 قیمت‌های مشابهی دارند و برای مدل‌های پایه از ۷۹۹ دلار شروع می‌شود.

• سامسونگ S24 از پردازنده قدرتمندتر Snapdragon 8 Gen 3 و یک نمایشگر ۱۲۰ هرتز نرم‌تر برخوردار است، درحالی‌که آیفون ۱۵ دوربین‌های اصلی و قابلیت‌های ویدئویی بهتری دارد. 

• هر دوگوشی پورت شارژ USB-C دارند اما آیفون ۱۵ تنها USB-2 را برای انتقال داده پشتیبانی می‌کند، درحالی‌که سامسونگ گلکسی S24 از USB 3.2 Gen 2 برای سرعت انتقال بالاتر استفاده می‌کند.

سال ۲۰۲۴ سالی هیجان‌انگیز برای بازار گوشی‌های هوشمند است و سری جدید پرچم‌داران سامسونگ نیز در ابتدای این سال عرضه شدند. سامسونگ پس از به نمایش گذاشتن سه مدل جدید در رویداد Galaxy Unpacked (سامسونگ گلکسی اس ۲۴ اولترا، اس ۲۴ پلاس و مدل پایه اس ۲۴)، از شکل ظاهری شیک گرفته تا ویژگی‌های غنی نرم‌افزاری، چیزهای زیادی برای هیجان‌زده کردن کاربران خود عرضه کرد. 

قیمت سامسونگ گلکسی اس ۲۴ در مقایسه با آیفون ۱۵

بیایید با چیزی شروع کنیم که اغلب مردم هنگام انتخاب یک تلفن به آن نگاه می‌کنند؛ یعنی قیمت‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند. حالا که هر دوی این گوشی‌ها عرضه شده‌اند، در نهایت می‌توانیم درباره ارزش این دو تصمیم بگیریم. آیفون ۱۵ در ۲۲ سپتامبر به همراه آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرومکس عرضه شد.
از سوی دیگر، از سری S24 گلکسی در رویداد Galaxy Unpacked 2024 در ۱۷ ژانویه رونمایی شد. این سری از فروشگاه سامسونگچی قابل سفارش است.
اپل آیفون ۱۵، ارزان‌ترین پرچم‌دار خود را در چند مدل مختلف به فروش می‌رساند. پیکربندی پایه به شما ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی می‌دهد و ۷۹۹ دلار قیمت دارد. علاوه بر این، می‌توانید نسخه ۲۵۶ گیگابایتی را با قیمت ۸۹۹ دلار و مدل ۵۱۲ گیگابایتی را نیز با قیمت ۱٬۰۹۹ دلار خریداری کنید. امسال، سامسونگ قیمت گوشی پرچم‌دار خود را افزایش نداده است. این به آن معناست که مدل پایه با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ۸۰۰ دلار خواهد بود؛ همانند آیفون ۱۵.

مقایسه آیفون ۱۵ و سامسونگ گلکسی S24 از لحاظ مشخصات فنی

پس از فضای ذخیره‌سازی، سراغ بقیه مشخصات می‌رویم و از SoC شروع کنیم. آیفون ۱۵ به چیپ‌ست Apple A16 مجهز شده است. این همان چیپ‌ستی است که سال گذشته آیفون ۱۴ پرو از آن بهره‌مند شد و با وجود این‌که یک سال از عمر آن می‌گذرد، هنوز هم قدرتمند است. سامسونگ S24 نیز با چیپ‌ست Snapdragon 8 Gen 3 عرضه شده است که به‌راحتی با Apple A16 رقابت می‌کند.
از لحاظ رم، سامسونگ اس ۲۴ با هشت گیگابایت عرضه می‌شود، اما مدل‌های Galaxy S24 Plus یا Ultra دوازده گیگابایت رم دارند. از سوی دیگر، آیفون ۱۵ با شش گیگابایت رم عرضه می‌شود. با ‌وجود این، به‌دلیل تفاوت در سیستم‌عامل‌ها حافظه در این دوگوشی به‌شکل متفاوتی مدیریت می‌شود و این تفاوت در رم، نباید دغدغه خاصی برای کاربران اپل ایجاد کند.
اپل و سامسونگ پرچمداران خود را به گواهی IP68 مجهز کرده‌اند که مقاومت مناسبی در مقابل گردوخاک و آب به این دستگاه‌ها بخشیده است. سامسونگ از Corning Gorilla Glass Victus 2 به‌عنوان محافظ نمایشگر استفاده کرده است که مقاومت بالاتری نسبت به Ceramic Shield Glass آیفون دارد.
نکته حائز اهمیت این است که آیفون ۱۵ اولین سری گوشی آیفون است که بالاخره پورت شارژ USB-C را جایگزین لایتنینگ قدیمی کرده است. متأسفانه، برخلاف مدل‌های Pro، مدل پایه فقط از استاندارد USB-2 برای انتقال داده پشتیبانی می‌کند.
این به معنای محدودیت سرعت انتقال ۴۸۰ مگابیت در ثانیه در این مدل است. سامسونگ گلکسی S24 نیز با پورت استاندارد USB-C عرضه می‌شود اما به فناوری USB 3.2 Gen 2 مجهز است که حداکثر سرعت انتقال داده با استفاده از این فناوری ۱۰ گیگابیت در ثانیه است.

مقایسه آیفون ۱۵ و سامسونگ گلکسی S24 از لحاظ طراحی و مشخصات ظاهری

پس از صحبت درباره خصوصیات داخلی این گوشی‌ها، بیایید به خصوصیات ظاهری آن‌ها نگاهی بیندازیم. هر دو شرکت اپل و سامسونگ در طول سال‌ها، سبک‌های خاص و متمایز خود را ارائه کرده‌اند و می‌توانید ادامه روند سابق را در جدیدترین دستگاه‌هایشان مشاهده کنید.
با آیفون ۱۵ شروع می‌کنیم. این طراحی، یک چهره آشنا است با چند تغییر ظریف. آیفون ۱۵ ابعادی برابر با ۷.۸×۷۱.۶×۱۴۷.۶ میلی‌متر دارد که با نمایشگر ۶.۱ اینچی، آن را به یک فرم فاکتور مناسب تبدیل می‌کند.
لبه‌های این مدل صاف هستند (با یک انحنای ملایم برای راحت‌تر در دست‌گرفتن). بدنه گوشی از آلومینیوم و پشت آن از شیشه با روکش سرامیکی ساخته شده‌است. ترکیب آشنای دو دوربین و لوگوی اپل نیز در پشت گوشی به‌چشم می‌خورد.
اپل، آیفون ۱۵ را در چند رنگ جالب و زیبا عرضه کرده است: مشکی، آبی، سبز، زرد و صورتی. این کمپانی سرانجام داینامیک آیلند را برای آیفون‌های سطح پایین‌تر نیز به ارمغان آورده است. چیزی که تغییر نکرده است گنجاندن سوییچ بی‌صدا است. در حالی‌که مدل‌های Pro به سراغ دکمه اکشن رفته‌اند، آیفون ۱۵ معمولی همچنان سوییچ آشنای قطع صدا را حفظ کرده است.
نوبت به سامسونگ گلکسی S24 می‌رسد: این گوشی با تغییراتی کوچک، بسیار شبیه به مدل اس ۲۳ سال گذشته است. اس ۲۴ با ابعاد ۷.۶×۷۰.۶×۱۴۷ میلی‌متر تغییر زیادی نسبت به نسل قبل نکرده است. با این‌حال سامسونگ موفق شده است یک نمایشگر بزرگ‌تر ۶.۲ اینچی را در همان بدنه قرار دهد.
علاوه‌بر این، شبیه آنچه در آیفون می‌بینیم کناره‌های گوشی کمی متفاوت‌تر هستند و از لبه خمیده به لبه تخت تغییر کرده‌اند. فریم این گوشی از آلومینیوم ساخته شده است و پشت آن نیز از جنس شیشه با روکش Gorilla Glass Victus 2 است. ظاهر گلکسی ‌اس ۲۴ تا حد زیادی شبیه به مدل قبلی است و همان ترکیب عمودی ۳ دوربین در پشت را دارد. چهاررنگ برای این گوشی عرضه شده است: سفید، بنفش، مشکی و زرد.

مقایسه آیفون ۱۵ و سامسونگ گلکسی S24 از لحاظ نرم‌افزار

ios 17.2

بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو دستگاه نرم‌افزار آن‌ها است. آیفون ۱۵ به جدیدترین و برترین نسخه از سیستم‌عامل موبایل اپل یعنی iOS 17 مجهز شده است. با این سیستم‌عامل تمام ویژگی‌های رایج و عملکردی روان را دریافت می‌کنید. ضمن آن‌که آیفون هماهنگی فوق‌العاده‌ای با دیگر دستگاه‌های اپل دارد. 

برخی از ویژگی‌های جالب جدید را نیز با این گوشی دریافت می‌کنید: تشخیص تصادف و درخواست کمک اضطراری از طریق ماهواره، گزینه‌های شخصی‌سازی جدید و چند ترفند جالب با Dynamic Island جدید.

سامسونگ به آخرین نسخه اندروید مجهز است؛ یک سیستم‌عامل بازتر با امکانات بسیار. OneUI 6 در گوشی جدید سامسونگ حتی امکانات و گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتری را به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، سامسونگ در سری اس ۲۴ تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی داشته است. 

گوشی جدید سامسونگ دارای قابلیت Live Translate است که امکان ترجمه هم‌زمان و دوطرفه را فراهم می‌کند. علاوه‌بر این، Note Assist در Samsung Notes به کاربر این امکان را می‌دهد که یادداشت‌هایی را در قالب‌های از پیش ساخته‌شده ایجاد کند. ویژگی دیگری که باید به آن اشاره کنیم، Circle است. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد به‌راحتی و با یک لمس هر سوژه‌ای که روی نمایشگر نمایش داده می‌شود، جست‌وجو کند.

مقایسه آیفون ۱۵ و سامسونگ گلکسی S24 از لحاظ نمایشگر

صفحه نمایش سامسونگ اس ۲۴

اگر نمایشگر مطلوب نباشد، هیچ‌کدام از این قابلیت‌های نرم‌افزاری و امکانات سخت‌افزاری به‌کار نمی‌آیند. نمایشگر گوشی هوشمند، یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است. همه ما روزانه چند ساعت به نمایشگر گوشی خیره می‌شویم.
بنابراین ظاهر نمایشگر، وضوح و روشنایی‌اش و نرمی کارکرد آن، در نهایت تعیین‌کننده احساس خوب کاربر موقع استفاده از گوشی خواهد بود. به‌همین دلیل مقایسه نمایشگر سامسونگ گلکسی S24 با آیفون ۱۵ اهمیت زیادی دارد.
هر دو گوشی در بخش نمایشگر قدرتمند ظاهر شده‌اند و عملکرد خیلی خوبی دارند.
آیفون ۱۵ به یک نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED با رزولوشن ۱۱۷۹×۲۵۵۶ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۶۱ پیکسل در اینچ مجهز است. حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی ۲٬۰۰۰ نیت است. داینامیک آیلند نیز در بالای نمایشگر به‌چشم می‌خورد (فرم کپسول‌مانند گرداگرد دوربین جلو). کناره‌های نمایشگر نیز بسیار باریک هستند. آنچه آیفون ۱۵ را چند قدم عقب‌تر از رقبا قرار می‌دهد، نرخ به‌روزرسانی ۶۰ هرتز است که کمتر از گوشی‌های هم‌رده یا حتی گوشی‌های رده متوسط است. وقتی از یک گوشی با نرخ به‌روزرسانی بالاتر به این گوشی سوییچ کنید، تغییر قابل‌ملاحظه خواهد بود.
گلکسی اس ۲۴ امسال هم نمایشگر خیره‌کننده‌ای دارد. این نمایشگر ۶.۲ اینچی از نوع LTPO AMOLED با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۳۴۰، تراکم پیکسلی ۴۱۶ پیکسل در اینچ دارد. حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی نیز ۲٬۶۰۰ نیت و نرخ به‌روزرسانی آن حداکثر ۱۲۰ هرتز است.
در حالت کلی باید اشاره کرد که نمایشگر گلکسی S24 Ultra نسبت به آیفون ۱۵ دارای کیفیت بالاتری است. درست مانند مقایسه دیگر گوشی‌های این سری، اینجا نیز نمایشگر سامسونگ از وضوح رنگ و روشنایی بالاتری برخوردار است و می‌توان گفت که تفاوت کیفیت آن‌ها در استفاده‌های مختلف محسوس است.

مقایسه آیفون ۱۵ و سامسونگ گلکسی S24 از لحاظ عکاسی

از کاربران معمولی گرفته تا عکاسان علاقه‌مند، گرفتن عکس‌های خوب یکی از امکانات پایه‌ای یک گوشی باکیفیت برای اکثر دارندگان گوشی‌های هوشمند است. به‌همین دلیل هم سامسونگ گلکسی S24 و هم اپل این حوزه را بسیار جدی می‌گیرند و اگر برای عکس‌برداری به گوشی خود متکی هستید، هر دو گوشی انتخاب‌های خوبی هستند.
آیفون ۱۵ دارای دو دوربین است: یک دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و یک لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی. یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی نیز در جلوی گوشی قرار گرفته است. به‌طورکلی، کیفیت تصویر در عکس‌های آیفون ۱۵ عالی است. دوربین اصلی فوق‌العاده است و سنسور جدید و بزرگ‌تر به آن اجازه می‌دهد حتی در شرایط کم‌نور بهترین عملکرد را داشته باشد.
البته، تکنیک‌های افزایش وضوح احتمال دارد گاهی اغراق‌آمیز باشد و عکس‌ها را کمی غیرواقعی نشان ‌دهد، اما در عوض، عملکرد فوق‌العاده HDR، مدیریت خوب نور و سایه‌ها و تشخیص عالی رنگ پوست را خواهید داشت.
از سوی دیگر، سامسونگ گلکسی S24 یک مزیت متمایز نسبت به آیفون دارد و با یک دوربین بیشتر همراه است. به‌غیر از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی، یک لنز اختصاصی ۱۰ مگاپیکسلی با زوم ۳ برابری نیز در این مجموعه در دسترس است. بنابراین، اگر زوم در عکاسی برای شما مهم است، در گوشی سامسونگ شاهد عملکرد بهتری خواهید بود. علاوه بر این، سامسونگ برنامه‌های زیادی برای ارتقاء تجربه عکاسی با استفاده از هوش مصنوعی دارد.
سامسونگ ادعا می‌کند که Nightography و Sapce Zoom خود را بهبود بخشیده و این‌کار باعث شده است عکاسی در شب بهتر شود. علاوه‌بر این، سامسونگ مجموعه‌ای از ابزارهای ویرایش مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Edit Suggestions و Generative Edit را در دسترس قرار داده است.
این ویژگی‌های جدید ثبت و عکس‌ها را بسیار راحت‌تر می‌کند. یکی دیگر از موارد قابل‌ذکر، قول سامسونگ برای ارائه ۷ سال آپدیت اندروید و آپدیت‌های امنیتی برای جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار خود است. در ادامه می‌توانید نمونه عکس‌های این دو گوشی را در کنار هم مشاهده کنید.

عکس دوربین اصلی در روز

05-Main-Camera-s24 05-Main-Camera-iphone15
Samsung Galaxy S24
Apple iPhone 15

اولین نکته‌ای که به‌چشم می‌خورد این است که گلکسی اس ۲۴ میدان دید عریض‌تری دارد، بنابراین در هر شات بخش بزرگ‌تری را پوشش می‌دهد. از طرف دیگر، شفافیت عکس آیفون بیشتر است.
از طرف دیگر، عکس گلکسی S24 کمی تیره‌تر است و رنگ‌های غنی‌تر دارد. در مقابل، عکسی که با آیفون گرفته شده، در محدوده‌های تیره جزئیات بیشتری را ثبت کرده است و رنگ‌های طبیعی‌تری دارد.

عکس دوربین اصلی در شب

عکاسی با S24 06-Main-Camera-night-iphone15
Samsung Galaxy S24
Apple iPhone 15

درشب، سامسونگ Galaxy S24 به نتایج بهتری رسیده‌است و در نورخوردگی‌ها و تاریکی‌ها جزئیات بیشتری به‌نمایش می‌گذارد. مثلاً به سطل‌های زباله در گوشه پایین سمت راست دقت کنید. برای مقایسه کیفیت نورخوردگی‌ها به محدوده دور لامپ بالا سمت راست دقت کنید.

دوربین اولترا واید در روز

عکاسی با Samsung galaxy s24 08-Ultra-wide-iphone15
Samsung Galaxy S24
Apple iPhone 15

با توجه به جزئیات بیشتری که در عکس اس ۲۴ در قسمت تنه درخت به ثبت رسیده‌است، به‌نظر می‌رسد عملکرد S24 در حالت HDR بهتر است.

دوربین اولترا واید در شب

09-Ultra-wide-night-s24 09-Ultra-wide-night-iphone15
Samsung Galaxy S24
Apple iPhone 15

در این بخش عملکرد آیفون بهتر از اس ۲۴ است. کافی است به جزئیات داخل کافه و روی شیشه‌ها توجه کنید.

کیفیت زوم

زوم دوربین سامسونگ s24 07-zoom-iphone15
Samsung Galaxy S24 Ultra
Apple iPhone 15 pro Max

فقدان دوربین اختصاصی تله‌فوتو در آیفون ۱۵ اینجا خود را نشان داده است. چنان‌که در این عکس جزئیات بیشتری در عکسی که با سامسونگ گرفته شده است، مشهود است و متن‌ها نیز در آن خواناتر هستند.

دوربین سلفی

سلفی سامسونگ اس ۲۴ 10-selfie-iphone15
Samsung Galaxy S24 Ultra
Apple iPhone 15 pro Max

در این بخش محدوده تحت پوشش دوربین سلفی آیفون ۱۵ عریض‌تر است. رنگ‌های عکس گرفته‌شده توسط آیفون ۱۵ نیز غنی‌تر و کنتراست آن هم بیشتر است. بنابراین عکس آیفون چشم‌گیرتر است.

مقایسه آیفون ۱۵ و سامسونگ گلکسی S24 از لحاظ باتری و شارژ

سامسونگ گلکسی به یک باتری ۴٬۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و آیفون ۱۵ به یک باتری ۳٬۳۴۹ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است. در آزمایش‌های انجام‌شده، دوام باتری گوشی سامسونگ در استریم ویدیو و وب‌گردی بیشتر از آیفون بود، اما در زمینه بازی سه‌بعدی آیفون ۱۵ با اختلاف زیاد، دوام بیشتری داشت.
طبق ادعای هر دو سازنده، هر دو مدل گوشی طی نیم ساعت به شارژ ۵۰ درصد می‌رسند. سامسونگ گلکسی اس ۲۴ در شارژ با کابل، تا ۲۵ وات سرعت دارد که در مقایسه با ۴۵ وات مدل اولترا خیلی کمتر است. شارژ در حالت بی‌سیم نیز در هر دو گوشی با سرعت ۱۵ وات انجام می‌شود.

گلکسی اس ۲۴ بخریم یا آیفون ۱۵؟

گلکسی اس ۲۴ بخریم یا آیفون ۱۵؟

همان‌طور که مشاهده کردید، هر دوی این گوشی‌ها در اکثر دسته‌بندی‌ها با اختلاف کمی رقابت می‌کنند و اغلب یکی از دو گوشی امکاناتی را ارائه می‌دهد که طرف مقابل فاقد آن‌هاست و بالعکس. بنابراین، درحالی‌که انتخاب بهترین گزینه دشوار است، انتخاب ما بیشتر به سمت سامسونگ گلکسی S24تمایل دارد. 

این گوشی ویژگی‌های زیادی را ارائه می‌دهد که به‌صورت روزانه باعث می‌شود استفاده از گوشی راحت‌تر و روان‌تر از آیفون باشد. ما از یک دوربین اضافی، یک نمایشگر نرم‌تر  ۱۲۰ هرتزی با روشنایی بیشتر و ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم که در آیفون ۱۵ وجود ندارد. Snapdragon 8 Gen 3 را نیز باید به این موارد اضافه کرد که عملکردی برابر یا بهتر از چیپ‌ست آیفون ۱۵ ارایه می‌دهد.

بااین‌حال، آیفون ۱۵ هم ویژگی‌های بسیار خوبی را ارائه می‌دهد و با وجود فقدان ویژگی‌هایی که ذکر شد، هنوز هم مزایای خاص خود را دارد. دوربین‌های اصلی آن، همراه با قدرت ویدئویی آیفون، همچنان برتر از سامسونگ است. در مورد صدا و واکنش لمسی بی‌رقیب است و شارژ بی‌سیم MagSafe را نیز ارائه می‌کند. به اضافه این‌که اگر در حال حاضر صاحب دستگاه‌های دیگر اپل هستید، انتخاب منطقی همان آیفون ۱۵ است.

 
برچسب ها :

تحریریه

پست های مرتبط

همه چیز درباره سامسونگ گلکسی A55 5G

گوشی‌های هوشمند پرچمدار سامسونگ شاید تمام اخبار و نظرات را متوجه خود…

۱۴۰۲/۱۲/۱۴

سامسونگ گلکسی S24 Ultra در برابر آیفون ۱۵ پرو مکس

Samsung Galaxy S24 Ultra نمایشگر AMOLED با رنگ‌های زنده، قلم S Pen…

۱۴۰۲/۱۱/۲۴

مقایسه سامسونگ گلکسی S24 Ultra با S23 Ultra

Samsung Galaxy S23 Ultra سامسونگ گلکسی اس ۲۳ اولترا یکی از بهترین…

۱۴۰۲/۱۱/۱۱

دیدگاهتان را بنویسید