صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد و بررسی تبلت سامسونگ (Galaxy Tab S6 Lite (2024

نقد و بررسی تبلت سامسونگ (Galaxy Tab S6 Lite (2024

نقد و بررسی تبلت سامسونگ (Galaxy Tab S6 Lite (2024

مزایا
قیمت مناسب
عرضه همراه با S Pen
دوام باتری خوب

معایب
کارکرد کُند
رم ۴ گیگابایت کم است
صفحه‌نمایش نه‌چندان جالب
طراحی قدیمی
نامشخص بودن زمان پشتیبانی نرم‌افزاری

تبلت Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024): در یک نگاه

تبلت سامسونگ گلکسی تب اس ۶ لایت چیست؟ یک تبلت میان‌رده سامسونگ است، اما برخلاف تبلت‌‌های ارزان‌قیمت سری A، این تبلت دارای قلم S Pen است. شما همچنین یک صفحه‌نمایش LCD با اندازه ۱۰.۴ اینچ و یک شاسی آلومینیومی دارید، اما رم فقط به ۴ گیگابایت محدود شده است و پردازنده Exynos 1280 خیلی سریع نیست.
قیمتش تبلت Galaxy Tab S6 Lite؟ این تبلت با ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی با قیمت ۳۲۹.۹۹ دلار به فروش می‌رسد. ارتقا به ۱۲۸ گیگابایت قیمت را به ۳۹۹.۹۹ دلار می‌رساند.
ارزشش را دارد؟ Samsung Galaxy Tab S6 Lite 2024 ممکن است ارزان‌ترین راه برای دریافت قلم S سامسونگ باشد، اما ارزش آن را دارد که کمی بیشتر هزینه کنید تا تبلت سریع‌تر و توانمندتری داشته باشید.

خرید سامسونگ گلکسی تب اس ۶ لایت منطقی است؟

سامسونگ گلکسی تب اس ۶ لایت

سامسونگ به‌سادگی نمی‌تواند از Galaxy Tab S6 Lite دل بکند. این سومین باری است که سامسونگ تبلتی با این نام عرضه می‌کند. اولین نسخه آن در سال ۲۰۲۰ و نسخه به‌روزشده آن در سال ۲۰۲۲ ارائه شد. حالا، نسل سوم S6 Lite، مشابه آخرین نسخه‌ای که عرضه شده بود، از راه رسیده و سر و صدا به پا کرده. این یکی در واقع همان تبلت با پردازنده اندکی ارتقایافته است. این بار البته باتری، نمایشگر و حتی ابعاد بدنه مشابه هم هستند. با وجود این، سامسونگ کیس کیبورد رسمی برای این دستگاه ارائه نکرده است.
سامسونگ سنسور اثر انگشت را روی این تبلت قرار نداده است؛ حتی یک سنسور ارزان‌قیمت در دکمه پاور. بنابراین، تنها گزینه بیومتریک، باز کردن قفل چهره مبتنی بر نرم‌افزار (بخوانید: نه خیلی ایمن) با دوربین جلو است، اما این مورد ضعیف عمل می‌کند. وقتی کار می‌کند، آنقدر کند است که اگر رمز عبور تایپ کنید سنگین‌تر خواهید بود. خیلی وقت‌ها هم که کار می‌کند اصلاً شما را نمی‌شناسد. فقط در محیط بسیار پرنور می‌توان تا حی روی آن حساب کرد.
صفحه‌نمایش این تبلت ۱۰.۴ اینچ و رزولوشنش ۱۲۰۰×۲۰۰۰ است که عدد قابل قبولی است. ابعاد تبلت رضایت‌بخش است و در دست گرفتن آن را بسیار راحت می‌کند. این تبلت همچنین لبه‌های گرد و خوبی دارد که البته اینجا تا حدودی جذابیت خودش را از دست داده است. با این حال، رنگ‌های نمایشگر تا حدودی صاف و تیره به نظر می‌رسند و نور پس‌زمینه کمی در امتداد لبه‌های بالا و پایین وجود دارد. به نظر LCD همان LCD متوسطی است که سامسونگ در سال ۲۰۲۰ از آن استفاده کرد؛ با این تفاوت که اینجا یک دیجیتایزر در داخل آن تعبیه شده که به شما امکان استفاده از قلم S را می‌دهد.

قلم S که همراه با  تبلت سامسونگ (Galaxy Tab S6 Lite (2024 عرضه می‌شود، آن نسخه درجه یک باتری‌خوری که با دستگاه‌های گران‌تر سامسونگ عرضه می‌شود، نیست. همچنان ورودی حساس به فشار را ارائه می‌کند، اما نمی‌توانید از ژست‌ها یا شورت‌کات‌های دکمه‌ استفاده کنید، حالا نه اینکه این ویژگی‌ها کاربرد زیادی داشته باشند. اگر استفاده اصلی شما از تبلت، یادداشت‌برداری یا نقاشی است، Galaxy Tab S6 Lite ارزان‌ترین راه برای دریافت قلم S است.
قلم به‌صورت مغناطیسی به کناره تبلت متصل می‌شود. اما دستگاه متوجه نمی‌شود چه زمانی قلم برداشته شده است. هنگامی که شروع به استفاده از قلم می‌کنید، اکثر گزینه‌های مشابه تبلت‌های گران‌قیمت سامسونگ را خواهید داشت. با S Pen می‌توانید نت‌ها را به‌سرعت یادداشت کنید، نقاشی کنید، رنگ کنید و اسکرین‌شات‌ها را برش بزنید. با این حال، صفحه نمایش ۶۰ هرتزی یعنی اینکه تاخیر به‌طرز قابل توجهی بدتر از خانواده گلکسی تب اس ۹ با صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی است. حتی Tab S9 FE (که پرچم‌دار هم نیست) با صفحه نمایش ۹۰ هرتزی خود، واکنش سریع‌تری به حرکت قلم دارد.
صفحه‌نمایش کندتر تنها مشکل این مدل نیست. تراشه Exynos 1280 جدیدتر از Snapdragon 720G/732G در نسخه به‌روزشده ۲۰۲۰ است. هر دو دارای پیکربندی پردازنده هشت‌هسته‌ای یکسان هستند، اما Exynos 1280 دارای هسته‌های پرفورمنس جدیدتری است. متأسفانه، این افزایش سرعت کافی نبوده چرا که در نهایت Samsung Galaxy Tab S6 Lite دستگاهی به‌شدت کند است و تراشه متوسط ARM، همراه با رم ناچیز و بخش عمده نرم‌افزار One UI سامسونگ، مشخصاً در اینجا به تجربه ناامیدکننده‌ای ختم شده است.

به‌ندرت چیزی در تبلت وجود دارد که سرعتش را کم نکند. معمولاً باز شدن اپ‌ها خیلی طول می‌کشد و چند کار همزمان کردن باعث می‌شود که سیستم دچار تأخیر شود و اغلب اوقات هنگ کند. در واقع اگر از اپ‌ها یکی‌یکی استفاده کنید بهتر است. بازی‌های ساده به‌خوبی اجرا می‌شوند، اما پردازنده گرافیکی تراشه اگزینوس با بازی‌های سه‌بعدی چندان راحت نیست. به‌عنوان مثال، اگر ستینگ را پایین بیاورید، Fortnite معمولاً می‌تواند ۳۰ فریم در ثانیه را حفظ کند، اما حتی در این وضعیت هم گاهی اوقات شاهد افت نرخ فریم خواهید بود که می‌تواند بازی‌کردن را سخت‌تر کند. همان‌طور که در بنچمارک‌های GPU می‌بینیم، مشکل حفظ ثبات نیست، بلکه حداکثر توان پردازش گرافیکی است. در هرحال ۳ گیگابایت رم برای سال ۲۰۲۴ کفایت نمی‌کند. حتی برنامه‌هایی که اجازه اجرای آن‌ها در پس‌زمینه را داده‌اید، مرتباً به دلیل کمبود حافظه خارج می‌شوند و شما را مجبور می‌کنند تا برای بالا آمدن یک اپ دیگر منتظر بمانید.

نتیجه سخت‌افزار ضعیف این است که تبلت سامسونگ (Galaxy Tab S6 Lite (2024 دارای عمر باتری خیلی خوبی است! شما در طول هفته برای روشن و خاموش کردن این دستگاه ابداً مشکلی نخواهید داشت. با این حال، باتری ۷٬۰۴۰ میلی‌آمپر ساعتی به زمان زیادی برای شارژ شدن نیاز دارد. Tab S6 Lite هنوز فقط از شارژ سیمی ۱۵ واتی پشتیبانی می‌کند. همچنین هیچ آداپتور دیواری در جعبه وجود ندارد، فقط یک کابل USB-C وجود دارد، بنابراین باید یک شارژر مناسب تهیه کنید.
با وجود مزایای ذاتی S Pen، عملکرد ضعیف سیستم باعث می‌شود این ابزار کمتر مفید باشد. به عنوان مثال، ورودی دست‌خط با قلم S ناسازگار است. یک دقیقه خوب کار می‌کند و سپس برای چند ثانیه ثابت می‌ماند. در موارد دیگر، به‌نظر می‌رسد که سیستم در حالی که روی صفحه از این سو به آن سو حرکت می‌کند، ردیابی سر قلم را از دست می‌دهد.
همان‌طور که بالا ذکر شد، One UI نسبت به سخت‌افزار متوسطی که Samsung Galaxy Tab S6 Lite را تأمین می‌کند، کمی بیش از حد حجیم به‌نظر می‌رسد. این تبلت دارای رابط کاربری One UI 6.1 مبتنی بر اندروید ۱۴ است، اما برخلاف برخی از دستگاه‌ها -که هزینه کمتری نسبت به تب اس 6 لایت دارند- سامسونگ هنوز تعداد به‌روزرسانی‌های دریافتی را تأیید نکرده است. ما معمولاً دوست داریم در دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه شاهد پشتیبانی طولانی‌مدت به‌روزرسانی باشیم، اماTab S6 Lite آنقدر از اندروید ۱۴ بهره‌برداریِ ضعیفی می‌کند که ممکن است برای نسخه‌های آینده اندروید که به قدرت بیشتری نیاز دارند، کاملاً غیرقابل استفاده باشد.

Tab S6 Lite جدید دارای ستینگ دوربین مشابه نسخه قبلی است: یک دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی و یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در پشت. هر دوی آن‌ها به‌طور قابل پیش‌بینی‌ای کیفیت پایینی دارند و تصویر ناواضح و عکس‌های کم‌نوری تولید می‌کنند که حتی با حرکت کوچک تار و مبهم می‌شوند. این تعجب‌آور نیست، زیرا همین ماژول‌های تصویربرداری زمانی که در نسخه 2020 Tab S6 Lite ظاهر شدند، در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داشتند. اگر نیاز به برقراری تماس ویدیویی دارید، دوربین سلفی برای آن قابل قبول خواهد بود؛ فقط مطمئن شوید که نور کافی وجود دارد. ما توصیه نمی‌کنیم از هر چیزی که برای‌تان مهم است با دوربین عقب عکاسی کنید.
اگر شما می‌خواهید یک قلم S داشته باشید و خیلی هم نمی‌خواهید خرج کنید و دست‌به‌جیب شوید، حتماً تبلت سامسونگ (Galaxy Tab S6 Lite (2024 را خریداری کنید. با این حال، اگر به قلم S نیاز ندارید یا می‌خواهید کمی بیشتر هزینه کنید، گزینه‌های بهتری مانند Galaxy Tab S9 FE وجود دارند که اغلب با قیمت کمتر از ۴۰۰ دلار به‌فروش می‌رسند. اگر فقط یک تبلت سامسونگ ارزان می‌خواهید و به قلم اهمیتی نمی‌دهید، گلکسی تب A9 پلاس همیشه قابل اعتمادی وجود دارد که مشخصات مشابهی دارد و با قیمت ۲۲۰ دلار ارزان‌قیمت‌تر است (و اغلب کمتر از ۲۰۰ دلار نیز در بازار موجود است). و همیشه اپل وجود دارد که یک آی پد و اپل پنسل را به قیمت حدود ۴۰۰ دلار به شما می‌فروشد. هر یک از این گزینه‌ها بسیار بهتر از Tab S6 Lite خواهد بود.

بهترین گزینه‌های جایگزین (Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024

Samsung Galaxy Tab S9 FE: این تبلت سامسونگ صفحه‌نمایش بسیار بهتر، پردازنده سریع‌تر، رم بیشتر و لوازم جانبی کاور کیبورد اختیاری دارد و همچنان دارای S Pen است. با این‌که این دستگاه با قیمت ۵۰۰ دلار، از تب اس ۶ لایت گران‌تر است، اما کار با آن بسیار رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.
اپل آی‌پد: اگر به اکوسیستم اندروید عادت نکرده‌اید، ارزان‌ترین آی‌پد اپل می‌تواند گزینه‌ای با قیمت ۳۴۹ دلار باشد. این تبلت بسیار سریعتر از Galaxy Tab S6 Lite 2024 است، صفحه‌نمایش بهتری دارد و برنامه‌های بهینه‌سازی‌شده بیشتری برای تبلت ارائه می‌دهد. با این حال، با قلم همراه نیست. در صورت نیاز به قلم اپل، مدل پایه، ۷۹ دلار به قیمت دستگاه اضافه می‌شود، اما قابلیت‌های بیشتری نسبت به S Pen دارد.
Pixel Tablet: تبلت پیکسل ۳۹۹ دلاری گوگل کیفیت ساخت و عملکرد خوبی دارد و نرم‌افزار آن بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر از One UI در Tab S6 Lite است. تبلت پیکسل قلم ندارد، اما با پوینترهای USI 2.0 سازگار است و یک داک اسپیکر اختیاری متمایز وجود دارد که تبلت شما را به یک نمایشگر هوشمند تبدیل می‌کند.
Samsung Galaxy Tab A9 Plus: این تبلت قلم ندارد، اما عملکرد مشابهی دارد و شما همان نرم‌افزار Samsung One UI را دریافت می‌کنید. در حالی که قیمت آن ۱۱۰ دلار کمتر از Tab S6 Lite است، اما اغلب با قیمتی ارزان‌تر به فروش می‌رسد. ال‌سی‌دی ۱۱ اینچی ۱۲۰۰×۱۹۲۰ پیکسلی آن نیز از تازه‌سازی سریع ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و طراحی‌اش مدرن تر از Tab S6 Lite به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی

خرید سامسونگ Galaxy Tab S6 Lite : پرسش‌های متداول

آیا Galaxy Tab S6 Lite 2024 با قلم عرضه می‌شود؟

بله، Galaxy Tab S6 Lite (2024) همراه با S Pen عرضه می‌شود.

آیا Galaxy Tab S6 Lite 2024 برای طراحی و یادداشت‌برداری مناسب است؟

بله، قلم  Galaxy Tab S6 Sاز ورودی حساس به فشار پشتیبانی می‌کند و برنامه‌هایی برای یادداشت‌ها و Doodling وجود دارد.

آیا Galaxy Tab S6 Lite 2024 دارای DeX است؟

 بله، این تبلت از Samsung DeX پشتیبانی می‌کند، اما عملکردش بسیار کند است.

آیا Galaxy Tab S6 Lite 2024 دارای شارژ بی‌سیم است؟

خیر، شما فقط می‌توانید Galaxy Tab S6 Lite  را با کابل شارژ کنید.

آیا Galaxy Tab S6 Lite 2024 دارای اسلات سیم‌کارت یا SD است؟

یک اسلات کارت microSD در دسترس است، اما نسخه 4G یا  5Gموجود نیست.

 آیا می‌توان Fortnite را در Galaxy Tab S6 Lite 2024 بازی کرد؟

اجرا می‌شود، اما عملکرد خوبی ندارد.

رامین سرازش

پست های مرتبط

از بدترین به بهترین: رده‌بندی اسکین‌های مطرح اندروید

بازار اپ‌های هوش مصنوعی به‌شدت داغ است. این کار با تولید تصویر…

۱۴۰۳/۰۶/۱۰

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy Z Flip 6

گوشی‌های تاشو با رنگ‌های متنوع و قابلیت اجرای اپلیکیشن روی صفحه بیرونی…

۱۴۰۳/۰۵/۲۳

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy Z Fold 6

سامسونگ گلکسی زد فولد ۶: ارتقای جزئی برای بهترین گوشی تاشوی بازار…

۱۴۰۳/۰۵/۲۱

دیدگاهتان را بنویسید