صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد و بررسی سامسونگ Galaxy Z Fold 6

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy Z Fold 6

Samsung Galaxy Z Fold 6 review

سامسونگ گلکسی زد فولد ۶: ارتقای جزئی برای بهترین گوشی تاشوی بازار

سامسونگ با معرفی گلکسی زد فولد ۶، پیشرفته‌ترین گوشی تاشوی خود را برای سال ۲۰۲۴ معرفی کرد. این گوشی قصد دارد با بدنه سبک‌تر، صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر و سریع‌ترین چیپست اندرویدی، رقبایی مثل گوگل و وان‌پلاس را کنار بزند.
این دستگاه هیبریدی گوشی-تبلت سامسونگ به‌عنوان دستگاهی فوق‌العاده‌ برای کاربران معرفی شده، اما با رقابت شدیدی از سوی رقبای بزرگ روبه‌رو است. رقبایی که حتی قیمت پایین‌تری نسبت به این شرکت کره‌ای ارائه می‌دهند.

سامسونگ گلکسی زد فولد ۶
نسل ششم این دستگاه با قیمت سرسام‌آور ۱٬۸۹۹ دلار عرضه می‌شود که گران‌تر از مدل سال گذشته و حتی گران‌تر از بهترین لپ‌تاپ جدید سامسونگ است.
نیازی به گفتن نیست که فولد ۶ فقط برای افراد لوکس‌پسند به بازار آمده و قیمتی مشابه با گجت‌های گران‌قیمتی دارد که می‌خواهد جایگزین آن‌ها شود؛ یعنی تبلت، گوشی و کامپیوتر کاربران.
بدنه باریک‌تر و مسطح‌تر باعث شده فولد ۶ مدرن‌تر به‌نظر برسد، اما کاهش وزن بزرگ‌ترین تفاوت را ایجاد می‌کند.
سامسونگ سال گذشته با مدل نسل پنجم خود بهینه‌سازی‌های بزرگی در طراحی فیزیکی سری فولد ایجاد کرد. فولد ۶ بر اساس آن، تغییرات کوچک اما مهمی ایجاد کرده که از جمله می‌توان به کاهش وزن ۱۴ گرمی اشاره کرد که آن را تنها ۷ گرم سنگین‌تر از گوشی معمولی برتر سامسونگ، اس ۲۴ اولترا می‌کند. این کاهش وزن باعث می‌شود که حمل آن در جیب یا کیف آسان‌تر شود.
ضلع‌های مسطح و مات آلومینیومی فولد ۶ باز کردن آن را با انگشتان شست آسان‌تر می‌کند، در حالی که صفحه‌نمایش بیرونی پهن‌تر برای پیام‌رسانی بهتر شده و کار با گوشی مانند نسخه‌های قبلی احساس محدودیت کمتری دارد.
می‌توانید فولد ۶ را مانند یک کتاب باز کنید تا به صفحه‌نمایش تبلت ۷.۶ اینچی دست یابید که به‌طور قابل توجهی روشن‌تر از مدل‌های قبلی است و خواندن در فضای باز را بسیار آسان‌تر می‌کند. فیلم‌های HDR روی این صفحه بزرگ واقعاً جذاب هستند. البته هنوز هم می‌توانید چین وسط نمایشگر را زیر نور ببینید و آن را در مرکز جایی که تا می‌شود احساس کنید، اما در موارد دیگر این ناهمواری در حین استفاده ناپدید می‌شود.
فولد ۶ تاکنون نزدیک‌ترین تلاش سامسونگ برای دستیابی به اندازه معمولی هنگام بسته شدن و در عین حال تبدیل شدن به یک تبلت هنگام باز بودن است.

Galaxy Z Fold 6

مشخصات فنی سامسونگ Galaxy Z Fold 6

صفحه‌نمایش اصلی: ۷.۶ اینچ ۱۲۰ هرتز AMOLED منعطف QXGA پلاس
صفحه‌نمایش پوشش بدنه: ۶.۳ اینچ HD پلاس از نوع AMOLED و با رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی
پردازنده: کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳
رم: ۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی: ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت
سیستم عامل: One UI 6.1 مبتنی بر اندروید ۱۴
دوربین: ۵۰+۱۲+۱۰ مگاپیکسلی عقب با زوم ۳ برابری؛ دوربین سلفی ۱۰ و ۴ مگاپیکسلی
اتصالات: 5G، دو سیم‌کارت، eSIM، USB-C، وای‌فای 6E، NFC، بلوتوث ۵.۳، GNSS
مقاومت در برابر آب: رتبه‌بندی ‌IP48 با توانایی مقاومت در برابر نفوذ آب تا ۱.۵ متر به مدت ۳۰ دقیقه
ابعاد گوشی به صورت بسته: ۱۵۳.۵ در ۶۸.۱ در ۱۲.۱ میلی‌متر
ابعاد گوشی به صورت باز: ۱۵۳.۵ در ۱۳۲.۶ در ۵.۶ میلی‌متر
وزن: ۲۳۹ گرم

مولتی‌تسکینگ قدرتمند و دوام باتری Samsung Galaxy Z Fold 6

سامسونگ Galaxy Z Fold 6

گلکسی زد فولد ۶ به‌شکلی باورنکردنی قابلیت اجرای قدرتمند همزمان چندین اپلیکیشن را دارد. این گوشی از همان پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و ۱۲ گیگابایت رم بهره می‌برد که در گلکسی اس ۲۴ اولترا و زد فلیپ ۶ نیز استفاده شده است. به‌لطف این سخت‌افزار قدرتمند می‌توانید تا هشت اپلیکیشن را به‌طور همزمان کنار هم (با تقسیم صفحه‌نمایش به هشت قسمت) اجرا کنید بدون این‌که عملکرد دستگاه افت کند. همچنین، این گوشی به‌راحتی از پس اجرای بازی‌ها، اپ‌های هوش مصنوعی و سایر اپلیکیشن‌ها برمی‌آید و در مقایسه با رقبا عملکرد بسیار بهتری دارد. علاوه بر این، هنگام اتصال به مانیتور، کیبورد و موس خارجی، سرعت و پاسخ‌گویی فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد.

پایداری و دوام سامسونگ گلکسی زد فولد ۶

سامسونگ Galaxy Z Fold 6

سامسونگ ادعا می‌کند که لولای دستگاه مقاوم‌تر شده اما استفاده از قاب محافظ برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی همچنان توصیه می‌شود.
سامسونگ اطلاعات دقیقی درباره عمر باتری ارائه نداده اما انتظار می‌رود که باتری پس از ۵۰۰ دوره شارژ کامل، حداقل ۸۰ درصد ظرفیت اولیه خود را حفظ کند.
این گوشی به‌طور کلی قابل تعمیر است، اما تعمیر صفحه‌نمایش داخلی هزینه بالایی دارد. بیمه کردن گوشی می‌تواند تا حدی خیال شما را از این بابت راحت کند. خود شرکت سامسونگ نیز خدماتی در این زمینه ارائه می‌دهد که البته در کشور ما قابل استفاده نیست.
فولد ۶ از مواد بازیافتی مانند آلومینیوم، کبالت، مس، شیشه، طلا، پلاستیک و عناصر کمیاب ساخته شده. سامسونگ اپ‌های تعویض و بازیافت دستگاه‌های قدیمی را نیز اجرا می‌کند. این شرکت گزارش‌های پایداری سالانه منتشر می‌کند، اما ارزیابی‌های تاثیرات زیست‌محیطی محصولات را به‌صورت جداگانه ارائه نمی‌دهد.

هوش مصنوعی و مالتی‌تسکینگ پیشرفته در سامسونگ Galaxy Z Fold 6

هوش مصنوعی سامسونگ

باتری گوشی با استفاده ترکیبی از صفحه‌نمایش داخلی و خارجی به مدت حدود هفت ساعت، حدود ۴۸ ساعت دوام می‌آورد که عملکردی مشابه بهترین گوشی‌های رایج و بهتر از رقبای تاشو دارد.
با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانید کارهای جالبی انجام دهید. مانند قرار دادن یک بشقاب پرنده در یک عکس یا اضافه کردن کلاه مکزیکی به سلفی‌های خود.
فولد ۶ از سیستم‌عامل One UI 6.1 مبتنی بر اندروید ۱۴ استفاده می‌کند و به مدت هفت سال به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و امنیتی دریافت خواهد کرد که آن را به یکی از گوشی‌ها با طولانی‌ترین پشتیبانی تبدیل می‌کند.
سیستم‌عامل One UI نسبت به نرم‌افزارهای رقیب سامسونگ، استفاده بهتری از اندازه و انعطاف‌پذیری صفحه‌نمایش تاشو دارد. شما می‌توانید تا هشت اپلیکیشن را همزمان روی صفحه اجرا کنید، از حالت‌های مختلف تا شدن استفاده کنید و از ابزارهای مختلف بهره‌مند شوید. پس هر کاری که با یک تبلت اندرویدی می‌توانید انجام دهید، با فولد نیز امکان‌پذیر است و حتی بیشتر.
این گوشی دارای مجموعه مشابهی از ویژگی‌های هوش مصنوعی مانند سری اس ۲۴ و فلیپ ۶ است، از جمله چت‌بات جمنای (Gemini) گوگل، خدمات تبدیل گفتار به متن و ترجمه، خلاصه‌سازی یادداشت‌ها و سایت‌ها و همچنین ابزارهای مختلف ویرایش، گرامر و بازنویسی تعبیه‌شده در کیبورد.
استفاده از ابزار جدید کمک به عکاسی روی صفحه بزرگ بسیار آسان‌تر از فلیپ ۶ است و با استفاده از آن طرح‌های دستی را به اشیاء واقعی تبدیل کنید که در عکس‌های شما قرار می‌گیرند.

دوربین سامسونگ Galaxy Z Fold 6: خوب، اما نه بهترین

با فولد ۶ می‌توانید هم به‌صورت باز و هم به صورت بسته عکاسی کنید، اما وقتی گوشی بسته است، کار با دوربین راحت‌تر می‌شود.
فولد ۶ به دوربین پنج‌گانه‌ای شبیه به دو مدل قبلی مجهز است که شامل یک دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی زیر صفحه‌نمایش داخلی می‌شود که فقط برای تماس‌های ویدیویی کاربرد دارد.
در پشت گوشی، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی با زوم ۳ برابری قرار دارد. این دوربین‌ها در نور مناسب عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌گیرند، پرتره‌های عالی ثبت می‌کنند و در نور کم عملکرد خوبی دارند. از طرفی زوم اپتیکال ۳ برابری در مقایسه با زوم‌های ۴ یا ۵ برابری جدیدتر چندان زیاد نیست و کمی ناامید کننده است.
با وجود این‌که قیمت گوشی دو برابر شده، دوربین‌ها تنها با مدل‌های استاندارد سری اس ۲۴ سامسونگ برابری می‌کنند.
دوربین سلفی بالای صفحه‌نمایش بیرونی گوشی خوب است، اما امکان عکاسی سلفی با دوربین‌های اصلی و استفاده از صفحه‌نمایش بیرونی به عنوان ویرایشگر بهتر است. این یکی از ترفندهای جالب فولد است که شامل عکاسی با نشان دادن کف دست به دوربین می‌شود.
به‌طور کلی، دوربین‌های فولد خوب هستند، اما بهترین دوربین بازار برای یک گوشی تاشو یا معمولی به حساب نمی‌آیند.

قیمت سامسونگ Galaxy Z Fold 6

سامسونگ گلکسی زد فولد ۶ با قیمت پایه ۱٬۸۹۹.۹۹ دلار عرضه می‌شود.
برای مقایسه، قیمت گوشی تاشوی گلکسی زد فلیپ ۶ حدود ۱٬۳۰۰ دلار است. در مقابل، گلکسی اس ۲۴ پلاس قیمتی در حدود ۱٬۲۵۰ دلار دارد. گلکسی اس ۲۴ اولترا گران‌ترین گوشی در این لیست است و قیمتی حدود ۱٬۵۵۰ دلاری دارد. وان‌پلاس اوپن با قیمتی حدود ۱۶۰۰ دلار، آنر مجیک وی ۲ با ۱٬۵۰۰ دلار و گوگل پیکسل فولد با قیمتی نزدیک به ۱٬۵۰۰ دلار عرضه می‌شوند.

جمع‌بندی

زد فولد ۶ پیشرفته‌ترین گوشی تاشو بازار است و گام کوچک دیگری به سمت هدف نهایی تبدیل شدن به یک گوشی معمولی هنگام بسته شدن و یک تبلت در حالت باز برداشته.
این گوشی با این‌که هنوز هم کمی ضخیم محسوب می‌شود، تنها چند گرم سنگین‌تر از گوشی معمولی برتر سامسونگ یعنی اس ۲۴ اولترا است. صفحه‌نمایش بیرونی آن نیز اکنون به اندازه یک گوشی کوچک مانند آیفون ۱۳ مینی شبیه است.
صفحه‌نمایش داخلی فوق‌العاده روشن و روان است و کیفیت آن با بهترین دستگاه‌های بدون قابلیت تاشو برابری می‌کند. چین وسط صفحه‌نمایش هنوز هم وجود دارد اما در استفاده روزمره اختلال ایجاد نمی‌کند. مواد مورد استفاده برای ساخت صفحه‌نمایش تاشو هنوز هم برای استفاده بدون ملاحظه مناسب نیست و هزینه تعمیرات در صورت بروز مشکل بسیار بالا است.
بهینه‌سازی‌های متعدد سامسونگ خوشایند اما تکراری بوده و اساساً نحوه کار با دستگاه را نسبت به دو نسخه قبلی فولد تغییر نداده که افزایش قیمت چشم‌گیر را حتی آزاردهنده‌تر می‌کند.
این یکی از قدرتمندترین و انعطاف‌پذیرترین دستگاه‌هایی است که می‌توانید خریداری کنید، اما هنوز هم یک دستگاه خاص برای بخش کوچکی از بازار به‌حساب می‌آید. به‌نظر می‌رسد که برای تبدیل شدن گوشی‌های تاشو به یک گزینه اصلی، نیاز به تغییرات اساسی داریم.

مزایا و معایب سامسونگ Galaxy Z Fold 6

مزایا: یک گوشی و تبلت در یک دستگاه، قابلیت‌های چندکارگی قدرتمند، صفحه‌نمایش بیرونی شبیه به گوشی، صفحه‌نمایش تبلت فوق‌العاده، عملکرد برتر، عمر باتری عالی، مقاومت در برابر آب، وزن سبک‌تر.
معایب: بسیار گران، شکننده‌تر از یک دستگاه معمولی و با هزینه تعمیر بالا، ضخیم‌تر از یک گوشی معمولی، پیشرفت اندک نسبت به نسل قبلی، دوربین بهتر در دستگاه‌های ارزان‌تر.

برچسب ها :

محمد قربانی

پست های مرتبط

از بدترین به بهترین: رده‌بندی اسکین‌های مطرح اندروید

بازار اپ‌های هوش مصنوعی به‌شدت داغ است. این کار با تولید تصویر…

۱۴۰۳/۰۶/۱۰

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy Z Flip 6

گوشی‌های تاشو با رنگ‌های متنوع و قابلیت اجرای اپلیکیشن روی صفحه بیرونی…

۱۴۰۳/۰۵/۲۳

نقد و بررسی تبلت سامسونگ (Galaxy Tab S6 Lite (2024

مزایا قیمت مناسب عرضه همراه با S Pen دوام باتری خوب معایب…

۱۴۰۳/۰۵/۱۰

دیدگاهتان را بنویسید