صفحه اصلی > نقد و بررسی : نقد و بررسی سامسونگ Galaxy Z Flip 6

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy Z Flip 6

گوشی‌های تاشو با رنگ‌های متنوع و قابلیت اجرای اپلیکیشن روی صفحه بیرونی خیلی جذاب هستند، اما گاهی اوقات کاربردی بودن مهم‌تر است. سامسونگ Galaxy Z Flip 6 یک به‌روزرسانی کوچک نسبت به مدل سال گذشته است که در کنار سامسونگ گلکسی Z Fold 6 عرضه شده است. قیمت آن ۱٬۰۹۹ دلار، یعنی ۱۰۰ دلار بیشتر از پارسال است اما از نظر قیمت در رده گوشی‌های پرچمدار امسال قرار می‌گیرد. صفحه‌نمایش‌های داخلی و خارجی گوشی کمی روشن‌تر و باتری کمی بزرگ‌تر شده‌؛ از طرفی دوربین اصلی هم ارتقا یافته و البته جدیدترین تراشه کوالکام درون گوشی قرار دارد.
پاراگراف قبل می‌تواند هر گوشی اندروید جدید سال جاری را توصیف کند و در مورد Z Flip 6 این نشان می‌دهد که گوشی‌های تاشو سامسونگ چقدر پیشرفت کرده‌اند. به‌روزرسانی سال گذشته از یک صفحه‌نمایش کوچک بیرونی به صفحه‌نمایش ۳.۴ اینچی سری فلیپ را از مرحله جالب به مرحله عالی ارتقا داد. حالا این گوشی فاصله زیادی با تلاش‌های اولیه سامسونگ در زمینه گوشی‌های تاشو دارد.
اما Z Flip 6 هنوز به سطح گوشی‌های صفحه‌تخت نرسیده و مطمئناً سرگرم‌کننده‌ترین گوشی تاشو نیست. البته که بهترین گوشی تاشوی سامسونگ است اما کاش چند ایده از رقبایش می‌گرفت.
اگر موتورولا Razr Plus را امتحان نکرده بودیم، تصور می‌کردیم صفحه‌نمایش بیرونی Z Flip 6 خیلی خوب است. اما صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و با وضوح بالاتر ریزر پلاس که دورتادور دوربین‌ها و فلش را احاطه کرده است، باعث می‌شود صفحه‌نمایش بیرونی Flip 6 کوچک و محدود به نظر برسد.


نمی‌خواهیم خیلی روی والپیپرها تمرکز کنیم، اما بهترین ایده سامسونگ برای والپیپرهای جدید صفحه‌نمایش بیرونی، یک دونات پرنده است که به تکان‌های گوشی واکنش نشان می‌دهد. سامسونگ می‌توانست کارهای بسیار سرگرم‌کننده‌تری برای این قابلیت در نظر بگیرد. از طرفی والپیپرهای موتورولا رنگارنگ و جذاب هستند، یک صفحه گردان بامزه در آن وجود دارد که هنگام پخش صدا می‌چرخد و جالب این‌که یکی از گزینه‌های پس‌زمینه ترکیبی از رنگ‌های آبی و بنفش است. گوشی Z Flip 6 این بار نمایشگر همیشه روشن دارد، اما فاقد حس سرگرم‌کننده‌ای است که از یک گوشی تاشو انتظار می‌رود. همچنین موتورولا مدلی دارد که کل گوشی را به یک گوشی تاشو قدیمی تبدیل می‌کند.
صفحه‌نمایش بیرونی فلیپ ۶ در مقایسه با رقیب خود، موتورولا Razr Plus، کوچک‌تر به نظر می‌رسد.
از سوی دیگر، ویجت اسپاتیفای روی فلیپ ۶ به درستی کار می‌کند.
صفحه‌نمایش بیرونی فلیپ ۶ نسبت به مدل قبلی کمی قابل تنظیم‌تر شده و به وسیله آن می‌توانید چندین ویجت کوچک را به یک پنل اضافه کنید. نتیجه کار بسیار روان‌تر است و دیگر نیازی نیست یک پنل کامل را به تایمر اختصاص دهید. به‌راحتی می‌توانید آن را به عنوان یک ویجت کوچک‌تر روی صفحه‌ای با اطلاعات آب و هوا و تقویم خود اضافه کنید.
با وجود جذابیت صفحه‌نمایش موتورولا، ویجت‌های سامسونگ قابل اعتمادتر هستند. به‌طور خاص، پنل اسپاتیفای روی صفحه‌نمایش بیرونی Razr Plus اغلب نیاز به به‌روزرسانی دارد تا کار کند. کنترل‌های اسپاتیفای روی Z Flip 6 بدون نقص عمل می‌کنند و ویژگی سرگرم‌کننده آن در حد کافی است.
با این حال روش موتورولا برای تایید اجرای اپلیکیشن‌ها روی صفحه‌نمایش بیرونی بسیار بهتر از سامسونگ عمل می‌کند. در ابتدا، سامسونگ تنها به شما اجازه می‌دهد تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها را روی صفحه کوچک اجرا کنید و برای اضافه کردن سایر اپلیکیشن‌ها، باید مراحل پیچیده‌ای را طی کنید: دانلود Good Lock و یک ماژول دیگر از Galaxy Store و سپس اضافه کردن یک لانچر به عنوان ویجت صفحه‌نمایش بیرونی. موتورولا به هیچ‌یک از این مراحل نیاز ندارد.


این موضوع قابل انتقاد است، زیرا همچنان معتقدیم که توانایی اجرای یک اپلیکیشن کامل روی صفحه‌نمایش بیرونی از بهترین ویژگی‌های یک گوشی تاشو است. آیا باز کردن اپلیکیشنی ورزشی مانند استراوا (Strava) روی یک مربع کوچک ایده‌آل است؟ خیر؛ اما می‌توانیم با دو ضربه پایش دوچرخه‌سواری را شروع کنیم بدون این‌که مجبور به جست‌وجوی تمام محتویات گوشی باشیم و این عالی است.
تایپ کردن پیام روی صفحه‌کلید کوچک هنوز کمی مضحک است اما این ویژگی در یک گوشی تاشو قابل قدردانی است حتی اگر تجربه کاربری خوبی نباشد. این قابلیت زمانی که در حال انجام کاری هستید و می‌خواهید پاسخ کوتاهی به پیام بدهید عالی است. سامسونگ به‌عنوان جایگزینی برای تایپ کردن روی کلیدهای کوچک، از هوش مصنوعی برای پیشنهاد برخی پاسخ‌ها بر اساس پیام‌های قبلی شما استفاده می‌کند. مانند بسیاری از هوش مصنوعی‌های مولد، پاسخ‌ها تقریباً طبیعی به نظر می‌رسند، اما همیشه کاملاً صحیح نیستند.
به قسمتی از از بررسی می‌رسیم که معمولاً درباره عملکرد و کیفیت نمایشگر حرف می‌زنیم و درباره Z Flip 6 همه چیز خوب به نظر می‌رسد. در سال ۲۰۲۴ خرید یک گوشی بد در سطح پرچمداران سخت است. صفحه‌نمایش داخلی خوب است. چین وسط صفحه هنوز هم وجود دارد، اما وقتی مستقیم به گوشی نگاه می‌کنید آن را نمی‌بینید و آزاردهنده نیست. سرعت پردازش و اتصالات هم عملکرد خوبی دارند.
حتی باتری هم دوام خوبی دارد که این در مقایسه با گوشی‌های تاشوی چند سال پیش یک دستاورد عالی است. Z Flip 6 یک روز کامل استفاده سنگین را تحمل می‌کند، اما شارژ باتری آن تا زمان خواب به اعداد تک رقمی می‌رسد. گوشی‌های هزار دلاری زیادی با عمر باتری بهتر وجود دارد، از جمله گلکسی اس ۲۴ پلاس سامسونگ. پس اگر عمر باتری اولویت شماست شاید گوشی تاشو برای شما مناسب نباشد.


ورود شن و گرد و غبار به لایه تاشوی گوشی می‌تواند آزاردهنده باشد. فلیپ ۶ دارای استاندارد مقاومت IP48 است و این یعنی مقاومت کامل در برابر آب. اما اگر شن وارد لولا شود، خدا به دادتان برسد. این رتبه‌بندی ۴ در گوشی Z Flip 6 بسیار بهتر از رتبه‌بندی مقاومت در برابر گرد و غبار صفر Razr Plus است. یعنی گوشی در برابر اجسام خارجی بزرگ‌تر از یک میلی‌متر محافظت می‌شود. با این حال گوشی Z Flip 6 هنوز هم یک گوشی ظریف است و اگر با آن بی‌رحمانه رفتار کنید شاید پس از مدتی دچار مشکلاتی شود.
بدیهی است که دوربین‌ گوشی‌های تاشو هنوز در رقابت با گوشی‌های صفحه تخت است. ولی سامسونگ امسال با ارتقای Z Flip 6 به دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی به این موضوع پرداخته. کیفیت تصویر تقریباً به اندازه هر گوشی پرچمدار دیگری است، اگرچه لنز تله‌فوتو برای نزدیک شدن به سوژه وجود ندارد و فقط زوم دیجیتال و دوربین فوق عریض ثانویه را در این گوشی داریم. در حالی که موتورولا با حذف دوربین فوق عریض و اضافه کردن لنز تله‌فوتو ۲ برابری در Razr Plus مسیر متفاوتی را انتخاب کرده. اگر بیشتر به عکاسی پرتره علاقه دارید تا مناظر باز، این مورد در تئوری حرکت خوبی به نظر می‌رسد اما پردازش کلی تصویر موتورولا به خوبی سامسونگ نیست. گوشی‌های سامسونگ واقعا بهترین عکس‌های پرتره را می‌گیرند و Z Flip 6 نیز از این قاعده مستثنی نیست.
سامسونگ سخت تلاش می‌کند تا این ایده را بفروشد که گوشی‌های تاشو به اندازه هر گوشی دیگری کارایی دارند و این موضوع در به کارگیری ورزشکاران المپیکی برای تبلیغات آن پر واضح بود. اما گرچه چیزهای دوست‌داشتنی زیادی در مورد Z Flip 6 وجود دارد، هنوز هم این گوشی را نمی‌توان به هر کسی توصیه کرد. دوام گوشی برای استفاده روزمره خوب است اما مقاومت آن در برابر گرد و غبار در طولانی مدت هنوز مشخص نیست. گوشی Z Flip 6 با ضمانت ۱۲ ماهه همراه است اما این شامل آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار نمی‌شود.
اگر فقط به دنبال صفحه‌نمایش بیرونی خوب هستید، Galaxy Z Flip 6 انتخاب خوبی است. اما اگر فقط به ظاهر جذاب آن علاقه دارید، ممکن است گزینه‌های بهتری وجود داشته باشد. شما می‌توانید عمر باتری و دوربین‌های بهتری را در یک گوشی صفحه تخت بیابید. از طرفی شاید موتورولا Razr Plus سرگرم‌کننده‌تر باشد اما سامسونگ با رویکرد آهسته و پیوسته خود بهترین انتخاب در زمینه گوشی‌های فلیپ است.
صفحه‌نمایش بیرونی عملکرد بسیار مفیدی دارد و اگرچه رویکرد سامسونگ به رابط کاربری آن کمی خسته‌کننده به نظر می‌آید اما برخلاف موتورولا عملکرد نرمی را ارائه می‌دهد. نباید فراموش کنیم که عملکرد سامسونگ در پشتیبانی نرم‌افزاری عالی است. گوشی‌های پرچمدار به‌روزرسانی‌های سریعی دریافت می‌کنند. Z Flip 6 نیز به مدت هفت سال به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل دریافت خواهد کرد. درست است که موتورولا گوشی‌های تاشو جذابی می‌سازد، اما تنها چهار سال پشتیبانی نرم‌افزاری دارد و در این زمینه کندتر از رقباست.
به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، مطمئن بودن و کیفیت پردازش دوربین: این موارد شاید جذاب‌ترین چیزها در یک گوشی هوشمند امروزی نباشند اما در مورد Galaxy Z Flip 6 مزیت‌های بزرگی محسوب می‌شوند.

برچسب ها :

محمد قربانی

پست های مرتبط

از بدترین به بهترین: رده‌بندی اسکین‌های مطرح اندروید

بازار اپ‌های هوش مصنوعی به‌شدت داغ است. این کار با تولید تصویر…

۱۴۰۳/۰۶/۱۰

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy Z Fold 6

سامسونگ گلکسی زد فولد ۶: ارتقای جزئی برای بهترین گوشی تاشوی بازار…

۱۴۰۳/۰۵/۲۱

نقد و بررسی تبلت سامسونگ (Galaxy Tab S6 Lite (2024

مزایا قیمت مناسب عرضه همراه با S Pen دوام باتری خوب معایب…

۱۴۰۳/۰۵/۱۰

دیدگاهتان را بنویسید