صفحه اصلی > نقد و بررسی : از بدترین به بهترین: رده‌بندی اسکین‌های مطرح اندروید

از بدترین به بهترین: رده‌بندی اسکین‌های مطرح اندروید

بازار اپ‌های هوش مصنوعی به‌شدت داغ است. این کار با تولید تصویر آغاز شد و از آن زمان به چت، سرچ، تولید صوت و فضاهای دیگر کشیده شد. تولیدکننده‌های اصلی اسمارت‌فون هر کدام سرویس هوش مصنوعی خود را دارند. مثلاً سامسونگ Galaxy S24 و چند مدل دیگر خود را به امکانات پیشرفته هوش مصنوعی مجهز کرده است، گوگل نیز از Gemini در گوشی‌های خود استفاده می‌کند و اپل نیز Apple Intelligence را معرفی کرده‌است. اما چه اپ‌های هوش مصنوعی دیگری وجود دارد؟ قبل از عرضه ChatGPT و اپ رسمی آن، موارد زیادی در دسترس بود و ما برخی از آن‌ها را نیز فهرست می‌کنیم. این حوزه به‌سرعت در حال رشد است، پس ما احتمالاً این فهرست را مرتباً تا زمانی که بهترین‌ها ساخته شوند به‌روز خواهیم کرد. در ادامه بهترین اپ‌های هوش مصنوعی برای اندروید آورده شده است.

۱۱

Tecno HiOS

Tecno HiOS

برخی از افراد MIUI شیائومی را پوسته بد اندروید می‌نامند، اما این افراد قطعاً از HiOS Tecno استفاده نکرده‌اند تا بدانند پوسته بد اندروید چیست.
این برندِ متعلق به Transsion ممکن است امروز در رتبه پنجم جهانی قرار گیرد، اما HiOS بدترین پوسته اندروید در رتبه‌بندی ماست. این به دلیل ظاهر بصری بلاتکلیف گرفته‌شده از MIUI و iOS، منوهای کرکره‌ای جداگانه برای نوتیفیکیشن‌ها و فعال و غیرفعال کردن‌های سریع و تعداد زیادی اپ اضافه (Bloatware) به‌دردنخور و مبهم است. بدتر از آن این‌که کاربر همچنین مجبور است پس از بالا آمدن گوشی و راه‌اندازی، باز هم اپ‌های اضافه بیشتری نصب کند.
بدترین نمونه، گوشی TECNO Phantom V Fold است که یک اپ فروم به‌صورت پیش‌فرض روی آن نصب است که حتی عکس‌های NSFW (نامناسب برای محیط کار) هم نمایش می‌دهد. از طرف دیگر، این گوشی امکانات و ویژگی‌های خاص و زیادی هم ندارد؛ اگرچه ما با فیلتر دوربین Plump Butt سرگرم شدیم. در نهایت، TECNO فقط تا دو آپدیت اصلی سیستم‌عامل و سه سال وصله امنیتی را برای تلفن‌های رده‌بالای خود وعده داده است. این اساساً حداقل میزان ممکن است.

۱۰

Xiaomi MIUI/HyperOS

اگر این رتبه‌بندی صرفاً درباره عملکرد بود، MIUI و HyperOS شیائومی قطعاً در سه رتبه اول قرار می‌گرفتند. شیائومی همیشه با امکانات خاصی مثل کنترل‌های ولوم اختصاصی برای هر اپ، ویژگی‌های گالری نرم و ظریف و تأیید اجباری برای خاموش کردن (نیاز به پین برای خاموش کردن دستگاه) کارایی خوبی داشته است. اما این برند چینی برای برنده شدن در این میدان به چیزی بیش از امکانات کاربردی نیاز دارد.
بزرگ‌ترین مشکل MIUI و HyperOS میزان اپ‌های اضافه (زائدافزار یا Bloatware) و تبلیغات است. آنچه اوضاع را بدتر می‌کند این است که شیائومی برای غیرفعال کردن تبلیغات، اصلاً راه آسانی در اختیار کاربر نمی‌گذارد. این شرکت در سال‌های اخیر این کار را آسان‌تر کرده است، اما گوشی‌های شیائومی هنوز هم شامل تعدادی اپ اضافه، اپ‌های پیشنهادی و فروشگاه GetApps با نوتیفیکیشن‌های مداوم می‌شوند. هرچند امکان حذف اپ‌های اضافه و غیرفعال کردن نوتیف‌ها وجود دارد؛ اما می‌دانید چه چیزی بهتر است؟ این‌که در وهله اول با این چیزها سروکار نداشته باشید.
یکی دیگر از مشکلات عمده نرم‌افزار شیائومی، ظاهر و احساسی است که به شدت از iOS الهام گرفته شده است. بزرگ‌ترین شکایت ما در این زمینه تقسیم شدن بخش اعلان‌ها و منوی تنظیمات سریع است. این شرکت برای گوشی‌های پرچمدار خود چهار به‌روزرسانی عمده سیستم عامل و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی ارائه می‌دهد که قابل احترام است، اما سری میان‌رده A سامسونگ همچنان از نظر به‌روزرسانی‌ها از خط تولید Redmi پیشی می‌گیرد.

۹

HONOR Magic OS

تصمیم‌گیری درباره انتخاب رتبه نهم سخت بود، زیرا ما نمی‌توانستیم بین سیستم عامل Magic OS HONOR و پوسته اندروید شیائومی تصمیم بگیریم. اما در نهایت به‌نفع HONOR شد و تصمیم گرفتیم که Magic OS را بالاتر از MIUI و HyperOS قرار دهیم.
پوسته اندروید HONOR از منظر بصری منحصربه‌فرد نیست و EMUI شرکت هواوی و iOS شرکت اپل را به یاد می‌آورد. این پوسته دارای ویژگی‌های متنوعی است، اما در کنار آن، یک سری ویژگی گول‌زننده (مانند Air Gestures، پیشنهادهای اپ هوش مصنوعی و Assistant Yoyo)، ویژگی‌های کپی‌شده از اپل (مانند کپسول جادویی) و یک سری اپ اضافی هم وجود دارد. همچنین شایان ذکر است که گوشی های برتر HONOR فقط با سه سال آپدیت سیستم عامل و پنج سال وصله‌های امنیتی عرضه می‌شوند. حتی رقبایی مانند شیائومی با سیاست آپدیت ۴+۵ بهتر از آن عمل می‌کنند.
با این حال، هنوز هم چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توان در اینجا دوست داشت. Magic OS ویژگی‌های خوبی مانند محافظت از چشم، قابلیت‌های استخراج متن و ویژگی Magic Portal برای اشتراک‌گذاری سریع محتوا بین برنامه‌ها را ارائه می‌دهد. اما HONOR باید یاد بگیرد که گاهی اوقات گفتن «نه» به پیشنهادات ویژگی‌ها نیز اشکالی ندارد.

۸

vivo Fun Touch OS

در گذشته Fun Touch OS بدون شک یکی از بدترین پوسته‌های اندرویدی بود، اما نرم‌افزار vivo از آن زمان پیشرفت‌های عمده‌ای داشته است. حالا این پوسته فقط بی‌آزار و کسل‌کننده است تا هیجان‌انگیز.
زیبایی‌شناسی در بیشتر قسمت‌ها، مانند کشوی اپ و هوم‌اسکرین، شبیه اندروید خام است. Fun Touch OS عملکرد سریع، اپ دوربین عالی و لیست قابل‌قبولی از ویژگی‌ها را به ارمغان می‌آورد، اگرچه از نظر دومی کاملاً با HyperOS یا Color OS برابری نمی‌کند.
بزرگ‌ترین مشکل سیستم عامل Fun Touch OS به‌طور سنتی، تعداد زیاد برنامه‌های از‌پیش‌نصب‌شده بوده است. با X100 Pro اوضاع کمی بهتر شد، اما این شرکت هنوز کاملاً این مشکل را برطرف نکرده‌است. گوشی‌های Vivo هم تنها سه به‌روزرسانی اصلی سیستم عامل و چهار سال به‌روزرسانی امنیتی دارند. حتی HONOR از این نظر بهتر عمل کرده است، اما دست‌کم از Sony جلوتر است. باز هم باید گفت که این یک تجربه قابل قبول و نه چندان جذاب است که شما را شگفت‌زده نخواهد کرد.

۷

ASUS Zen UI

ASUS Zen UI

Zen UI در طول سال‌ها پیشرفت‌های معناداری کرده است و رویکرد فضای شلوغ و ظاهر نازیبای سال‌های گذشته را به نفع تجربه‌ای نزدیک به اندروید خام کنار گذاشته است. در اینجا ویژگی‌های زیادی در کار نیست، اگرچه توانایی دسترسی به تنظیمات سریع در قالب ظاهر موزاییکی، ویژگی خوبی است. این شرکت همچنین چند ویژگی مد روز هوش مصنوعی را به Zenfone 11 Ultra اخیر اضافه کرده است؛ مثلاً خلاصه‌سازی صداهای ضبط‌شده و ترجمه تماس.
بزرگ‌ترین مشکل پوسته ایسوس، وضعیت آپدیت آن است. زیرا فقط دو آپدیت اصلی سیستم‌عامل و چهار سال آپدیت امنیتی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این نسبت به اکثر برندهای موجود در این فهرست عقب‌تر است. بدتر از آن این است که به‌سختی همین میزان به‌روزرسانی را هم به کاربر می‌رساند.

۶

Moto My UX/Hello UI

موتورولا در گذشته یکی از نرم‌افزارها را داشته است و Hello UI (پیش‌تر UX My) هنوز هم تجربه خوبی را در سال ۲۰۲۴ ارائه می‌دهد. این پوسته اندرویدی با چند تغییر ظریف، شبیه اندروید خام به‌نظر می‌رسد. مزیت اصلی این رویکرد، عملکرد روان و سریع است، زیرا طی سال‌ها ویژگی‌های نرم‌افزاری مختلف در آن روی هم جمع نشده تا آن را سنگین کند.
این اسکین ویژگی‌هایی دوست‌داشتنی مانند ژست‌های کاربردی (مثلاً تکان دادن گوشی در حالتی خاص برای روشن و خاموش کردن چراغ‌قوه) و عملکرد دقیق نمایشگر را حفظ می‌کند، اما در سال‌های اخیر موارد جدیدی را نیز معرفی کرده است. این موارد شامل مُد دسکتاپ ReadyFor، عملکرد دوربین Spot Color و سفارشی‌سازی‌های Material You خود Google است. تاشوهای موتورولا حتی از لحاظ عملکرد صفحه‌نمایش بیرونی نیز از سامسونگ پیشی می‌گیرند.
دو مشکل مهم وجود دارد که اوضاع را بدتر می‌کند. اولین مشکل این است که سیاست به‌روزرسانی موتورولا به شدت متغیر است، از یک به‌روزرسانی عمده سیستم‌عامل در گوشی‌های اقتصادی خود تا سه به‌روزرسانی سیستم‌عامل و چهار سال به‌روزرسانی امنیتی در گوشی‌های رده‌بالا مانند Razr Plus 2024. اما سیاست به‌روزرسانی برای گوشی‌های پرچمدار آن همچنان از برندهایی مانند OnePlus، سامسونگ و گوگل عقب‌تر است و سرعت به‌روزرسانی‌ها نیز بسیار کند است. مشکل دیگر با نرم‌افزار موتورولا این است که گوشی‌های ارزان‌قیمت آن اغلب پر از تبلیغات، «توصیه‌هایی» که به عنوان تبلیغ پنهان می‌شوند و یک برنامه آب و هوای نامناسب هستند.

۵

Sony Xperia UI

همانند موتورولا، اسکین اندروید سونی به‌جای ارائه یک بازنگری کامل، ویژگی‌هایی را روی اندروید استوک ایجاد می‌کند. نتیجه یک پوسته اندرویدی کارآمد و سبک برای گوشی‌های Xperia است.
پوسته اندروید سونی تنوع تقریباً بی‌نظیری از ویژگی‌های مولتی‌مدیا و دوربین را برای گوشی‌های رده‌بالا به ارمغان می‌آورد. این موارد شامل کنترل از راه دور PlayStation، تعداد زیادی کنترل پیشرفته عکس/فیلم در اپ دوربین، یک اپ Video Creator و استری بازی در YouTube است. با وجود این، کسانی که به‌دنبال ویژگی‌های عمومی‌تر و گزینه‌های سفارشی‌سازی که در رابط‌هایی مانند One UI دیده می‌شوند هستند، ممکن است کمی ناامید شوند. رابط کاربری Xperia همچنین با چند اپ اضافی ازپیش‌نصب‌شده عرضه می‌شود، اگرچه به بدی سایر اپ های موجود در لیست نیست.
بزرگ‌ترین مشکل رابط کاربر Xperia مثل همیشه، تعهد ضعیف سونی به به‌روزرسانی‌ها است که تنها دو به‌روزرسانی عمده سیستم‌عامل و سه سال به‌روزرسانی امنیتی ارائه می‌دهد. با توجه به این‌که سونی عموماً حدود ۱۴۰۰ دلار یا بیشتر برای گوشی‌های برتر خود درخواست می‌کند، این عملکرد بسیار ضعیف است. خبر خوب این است که گوشی Xperia 1 VI سه به‌روزرسانی سیستم‌عامل و چهار سال به‌روزرسانی امنیتی دریافت خواهد کرد که همچنان بسیار عقب‌تر از بهترین‌های صنعت است، اما با این حال یک پیشرفت محسوب می‌شود.

۴

Nothing OS

این یک دستاورد بزرگ برای Nothing OS است که تنها پس از چند سال حضور در بازار در بین پنج رتبه برتر قرار گیرد؛ اکثر پوسته‌های خوب اندروید معمولاً به سال‌ها تکرار و اصلاح نیاز دارند.
بهترین چیز درباره Nothing OS زیبایی متمایز آن است که شامل استفاده زیاد از ترکیب‌های تک‌رنگ، جلوه‌های ماتریس نقطه‌ای و چند ویجت کارآمد و تمیز است. اگر فقط از روی ظاهر قضاوت می‌کردیم، این پوسته در فهرست بالاتر می‌رفت. نرم‌افزار Nothing گزینه‌های شخصی‌سازی بصری فراوان و همچنین سفارشی‌سازی نور Glyph را (اختصاصی گوشی) نیز به همراه دارد. از لحاظ اپ‌های اضافی هم مقداری اندکی موجود است که آزاردهنده نیست.
متأسفانه، بزرگ‌ترین مشکل این پوسته نرم‌افزاری کمبود ویژگی‌ها است. البته، دارندگان Nothing Phone 2 به قابلیت‌هایی مانند ادغام با ChatGPT، عملکرد قفل‌گذاری برنامه‌ها و کپی‌برداری از برنامه‌ها دسترسی دارند، اما در این زمینه نسبت به تقریباً تمام دیگر تولیدکنندگان عمده عقب‌تر است. ناتیگ همچنین قول سه به‌روزرسانی عمده سیستم عامل و چهار سال به‌روزرسانی امنیتی برای گوشی‌های برتر خود را داده است. این مقدار مناسبی است، اما هنوز با OnePlus و OPPO فاصله دارد، چه برسد به برندهای مطرح مانند گوگل و سامسونگ.

۳

Color OS (OPPO/OnePlus)

Color OS

پوسته اندروید OPPO – که همچنین پایه OxygenOS در گوشی‌های OnePlus و Realme UI در دستگاه‌های Realme را تشکیل می‌دهد – از نظر ما، بهترین نرم‌افزار اندروید از یک برند چینی گوشی‌های هوشمند است. یکی از دلایل مهم رتبه بالای آن به دلیل تنوع گزینه‌های سفارشی‌سازی است. از جمله این گزینه‌های می‌توان به این موارد اشاره کرد: تغییر شکل کاشی‌های تنظیمات سریع، تغییر رنگ‌های سیستم، تغییر اندازه نام آیکون‌ها و توانایی تنظیم سرعت انیمیشن‌های باز کردن و بستن اپ‌ها.
همچنین بسیاری از ویژگی‌های مفید روزمره مانند عملکرد برش تصویر، شطرنجی کردن خودکار اطلاعات حساس در تصاویر به اشتراک‌گذاشته‌شده و برخی ویژگی‌های هوش مصنوعی (مانند خلاصه‌نویسی صفحه وب و پاک کردن سوژه‌ها) وجود دارد. Color OS از نظر سیاست آپدیت، سامسونگ و گوگل را شکست نمی‌دهد، اما همچنان چهار آپدیت اصلی سیستم‌عامل و پنج وصله امنیتی را دریافت می‌کنید.
البته، پوسته OPPO بدون نقص نیست. یکی از این نقص‌ها، وجود اپ‌های اضافی و توصیه‌های موجود در برخی موارد است. این مشکل معمولاً محدود به Realme UI در برخی بازارها است، اما ما متوجه توصیه‌های نرم‌افزارهای اضافی در هنگام راه‌اندازی OnePlus 12 و OnePlus Open نیز شدیم. همچنین، نرم‌افزار OPPO در مقایسه با Samsung One UI از نظر ویژگی‌های خاص برای دستگاه‌های تاشو عقب‌تر است.

۲

Samsung One UI

Samsung One UI

تجعب‌آور نیست که پوسته اندرویدی همه‌جانبه سامسونگ اینقدر در رتبه بالا قرار بگیرد. سازنده گلکسی همچنان به ارائه ویژگی‌های جالب توجهی از جمله امکانات محبوبی مانند Dex، اپ دوربین Expert RAW، ویجت‌های lock screen و Bixby Routines ادامه می‌دهد. سامسونگ همچنین بسیاری از ویژگی‌های هوش مصنوعی گلکسی را به گوشی‌های اخیر آورده است که همه چیز را از خلاصه ضبط و خلاصه صفحه وب یا فایل گرفته تا ویرایش مولد هوش مصنوعی و ترجمه زنده در حین تماس پوشش می‌دهد.
سامسونگ در زمینه به‌روزرسانی‌های مهم با گوگل هم‌تراز است و هفت سال به‌روزرسانی را برای جدیدترین گوشی‌های پیشرفته خود ارائه می‌دهد. همچنین نباید از مجموعه Good Lock آن غافل شد که سطح بی‌نظیری از گزینه‌های سفارشی‌سازی رسمی برای هر جنبه از گوشی را ارائه می‌دهد.
با این حال، One UI فقط به دلیل حجم زیاد نرم‌افزارهای اضافی به رتبه اول نمی‌رسد. واقعاً سخت است که از تعداد زیاد برنامه‌های ازپیش‌نصب‌شده سامسونگ، برنامه‌های مایکروسافت و نرم‌افزارهای اضافی شخص ثالث چشم‌پوشی کرد. اما هیچ‌کس — حتی خود گوگل — از نظر تعداد ویژگی‌ها با One UI قابل مقایسه نیست.

۱

Google Pixel UI

رابط کاربری Pixel UI مدت‌هاست که یکی از بهترین پوسته‌های اندروید به‌شمار می‌رود، زیرا ظاهر و حس اندروید خالص را به همراه برخی ویژگی‌های واقعاً نوآورانه ارائه می‌دهد. ویژگی‌های قدیمی Google Pixel شامل فیلتر تماس‌ها، قابلیت Now Playing که به‌صورت خودکار موسیقی اطراف شما را شناسایی می‌کند، امکان انتخاب متن و تصاویر از منوی Recents و برنامه Google Recorder می‌شود. افزودنی‌های جدیدتر شامل حالت عکاسی Best Take، استفاده از گوشی به عنوان وب‌کم کامپیوتر و خلاصه‌سازی صفحات وب هستند. یکی از معایب اصلی این است که برخی از ویژگی‌های Pixel، مانند قابلیت‌های مرتبط با تماس، در سراسر جهان در دسترس نیستند.
یکی دیگر از نقاط قوت Pixel UI در مقابل سامسونگ و باقی موارد این است که تقریباً هیچ نرم‌افزار اضافی‌ای وجود ندارد. گوگل همچنین برای گوشی‌های اخیر خود هفت سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و امنیتی ارائه می‌دهد که با سامسونگ هم‌تراز است.
شاید تنها مشکل قابل توجهی که با پوسته اندروید خود گوگل وجود دارد، این است که در مقایسه با Samsung One UI از نظر قابلیت‌های خاص برای دستگاه‌های تاشو (مثلاً سفارشی‌سازی هر صفحه) عقب‌تر است. رابط کاربری Pixel UI در مقایسه با رقبای خود فاقد برخی ویژگی‌های سنتی است؛ مانند پنجره‌های شناور برنامه‌ها و قابلیت شطرنجی کردن خودکار برای تصاویر به‌اشتراک‌گذاشته‌شده. با این حال، در عوض شما از ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی بهره‌مند می‌شوید.

برچسب ها :

رامین سرازش

پست های مرتبط

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy Z Flip 6

گوشی‌های تاشو با رنگ‌های متنوع و قابلیت اجرای اپلیکیشن روی صفحه بیرونی…

۱۴۰۳/۰۵/۲۳

نقد و بررسی سامسونگ Galaxy Z Fold 6

سامسونگ گلکسی زد فولد ۶: ارتقای جزئی برای بهترین گوشی تاشوی بازار…

۱۴۰۳/۰۵/۲۱

نقد و بررسی تبلت سامسونگ (Galaxy Tab S6 Lite (2024

مزایا قیمت مناسب عرضه همراه با S Pen دوام باتری خوب معایب…

۱۴۰۳/۰۵/۱۰

دیدگاهتان را بنویسید