صفحه اصلی > مقاله : پنج ویژگی جدید و جذاب Samsung One UI 6.1.1

پنج ویژگی جدید و جذاب Samsung One UI 6.1.1

Samsung One UI 6.1.1

کاربران گوشی‌های جدید که مدام بین دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند به ندرت شاهد آپدیت‌های نرم‌افزاری به‌یادماندنی هستند. به عنوان مثال، معرفی متریال یو (Material You) توسط گوگل در اندروید ۱۲ در سال ۲۰۲۱ به یاد ماندنی بود، اما جزئیات نسخه‌های مختلف اکسیژن‌اواس (Oxygen OS) یا مای یو ایکس (My UX) به آسانی از ذهن پاک می‌شوند. با این حال، Samsung One UI 6.1.1 ظاهراً متفاوت است. این موضوع شاید به دلیل عرضه این رابط کاربری به عنوان نرم‌افزار پیش‌فرض جدیدترین گوشی‌های تاشو سامسونگ باشد، یا شاید به دلیل پیشروی جاه‌طلبی‌های هوش مصنوعی سامسونگ.
در طول هفته گذشته، قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی گلکسی و موارد دیگر را در گلکسی زد فلیپ ۶ بررسی و پنج ویژگی برجسته را شناسایی کردیم:

 

زوم خودکار: قاب‌بندی بی‌نقص سلفی‌ها در Samsung One UI 6.1.1

ویژگی برجسته Samsung One UI 6.1.1، زوم خودکار نام دارد. این قابلیت دقیقاً مانند نامش عمل می‌کند و زوم دوربین را در پنجره خم‌شده به طور خودکار تنظیم می‌کند تا به کاربران در قاب‌بندی سلفی‌ها کمک کند. محدوده زوم آن بین ۰.۵ برابر تا ۳ برابر است، که برای ثبت عکس‌های گروهی کافی به نظر می‌رسد.
تنظیم زوم خودکار نیز بسیار ساده است؛ کافی است دوربین را در پنجره خم‌شده گلکسی زد فلیپ ۶ (انی قابلیت در حال حاضر فقط برای فلیپ ۶ در دسترس است) باز کرده و گوشی را در حالت خم‌شده قرار دهید. سپس، مطمئن شوید که قاب کوچک با دو نفر به رنگ زرد روشن درآمده و کار تمام است. پس از تنظیم، می‌توان از یکی از دستورات صوتی سامسونگ مانند چیز (cheese) یا اسنپ (snap) برای ثبت عکس بدون نیاز به تایمر استفاده کرد.
در حال حاضر، زوم خودکار فقط برای عکس‌ها کار می‌کند، اما امیدواریم سامسونگ این قابلیت را در به‌روزرسانی‌های آینده به ویدیو نیز اضافه کند.

 

زنده کردن تصاویر پس‌زمینه با Live Effect

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب وان یو آی ۶.۱.۱، Live Effect نام دارد. این قابلیت به طور خلاصه، امکان تبدیل عکس‌های دوبعدی به تصاویر سه‌بعدی را فراهم می‌کند. معمولاً برای ایجاد تصویر متحرک یا پارالاکس به چندین عکس مشابه از زوایای کمی متفاوت نیاز است تا اطلاعات عمق به درستی نمایش داده شود، اما سامسونگ با استفاده از هوش مصنوعی، این فرایند را به یک تصویر محدود کرده است. می‌توان نتایج Live Effect را به عنوان تصویر پس‌زمینه روی پنجره خمیده یا نمایشگر اصلی گلکسی زد فلیپ ۶ تنظیم کرد که به مراتب جذاب‌تر از گزینه‌های پیش‌فرض سامسونگ است.
Live Effect تنها با عکس‌های گرفته شده با گوشی‌های گلکسی سازگار نیست و ظاهراً با هر تصویری در گالری قابل استفاده است. این قابلیت را روی عکسی که با موتورولا ریزر پلاس گرفته شده و همچنین چند عکس ثبت شده با فوجی فیلم ایکس-تی ۵ امتحان شده است. Live Effect هر دو نوع تصویر را به خوبی پردازش کرد، اگرچه هر دو عکس به عنوان تصاویر با رزولوشن بالا تشخیص داده شدند و قبل از تنظیم به عنوان تصویر پس‌زمینه، نیاز به برش داشتند. افکت پارالاکس همیشه عالی نیست و گاهی اوقات گلکسی زد فلیپ ۶ برخی از لبه‌ها را در عکس‌ها از دست می‌دهد.

 

بلاکر خودکار: افزایش امنیت در مواقع نیاز در Samsung One UI 6.1.1

وان یو آی ۶.۱.۱ صرفاً به خلاقیت محدود نمی‌شود و بهبود قابلیت بلاکر خودکار (Auto Blocker) نیز در این آپدیت دیده می‌شود. سامسونگ در ابتدا بلاکر خودکار را به عنوان بخشی از وان یو آی ۶.۰ معرفی کرد، اما اکنون سطح جدیدی با نام محدودیت‌های حداکثری (Maximum Restrictions) اضافه کرده که بخش بیشتری از دنیای خارج را مسدود می‌کند. اگرچه شاید محدودیت‌های حداکثری مورد علاقه خیلی از کاربران نباشد؛ زیرا مواردی مانند مسدود کردن آلبوم‌های اشتراکی و حذف تمام داده‌های مکان از عکس‌ها کمی بیش از حد به نظر می‌رسد، اما ویژگی اصلی این قابلیت بسیار مفید است.
به عنوان مثال کسی که مسئول تکنولوژی خانواده است، از فعال بودن بلاکر خودکار بسیار راضی خواهد بود. این قابلیت از دانلود اپ‌ها از منابع غیرمجاز و به‌روزرسانی نرم‌افزار از طریق کابل USB جلوگیری می‌کند که اعضای خانواده را از این موارد در امان نگه می‌دارد. بلاکر خودکار موارد حفاظتی دیگری نیز دارد؛ مانند جلوگیری از دسترسی از طریق کابل USB و مسدود کردن تصاویر بدافزار در برخی اپ‌های پیام‌رسان. اما شاید این موارد در وظایف خانوادگی اغلب کاربران نگنجد.
شاید قفل کردن گوشی‌های خانواده خودخواهانه به نظر برسد، اما آیا تا به حال سعی کرده‌اید از راه دور به مادربزرگتان نحوه استفاده از تنظیمات گوشی را توضیح دهید؟ این کار بسیار دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

 

هوشمندتر شدن قابلیت Smart Select

انتخاب و جستجوی روی صفحه نمایش به لطف قابلیت Circle to Search گوگل، بسیار مورد توجه قرار گرفته. با این حال، کاربر همیشه قصد جستجو برای موارد انتخاب شده را ندارد و گاهی تنها به کپی، چسباندن یا ایجاد یادداشت برای بررسی بعدی نیاز دارد. طرفداران قدیمی سامسونگ می‌دانند که قابلیت انتخاب هوشمند از طریق قلم S یا پنل Edge مدتی است که وجود داشته، اما اکنون در وان یو آی ۶.۱.۱ ارتقا یافته.
این قابلیت دارای انیمیشن راه‌اندازی جدیدی است که به وضوح نشان می‌دهد که کاربر در حال استفاده از این ویژگی است؛ حلقه تپنده آبی و سبزی که به سختی می‌شود نادیده‌اش گرفت. این قابلیت به طور خودکار مجموعه‌ای از دکمه‌ها برای کپی، اشتراک‌گذاری یا ذخیره موارد انتخاب شده ارائه می‌دهد که امکان افزودن آن به یادداشت سامسونگ نیز وجود دارد. در صورت انتخاب بخشی از متن که به عنوان یک بلوک متن شناخته شود، گزینه استخراج متن نیز از طریق دکمه‌ای شبیه به حرف T در یک کادر کوچک نمایش داده می‌شود. برای مثال می‌توان از اکثر این ویژگی‌های انتخاب متن برای هدایت تحقیقات در حین تهیه راهنماها و نوشتن مقالات نظری در موارد مختلف استفاده کرد.
نکته دیگری که در مورد انتخاب هوشمند وجود دارد این است که چه می‌شود اگر تصویری را انتخاب کنید. خب همچنان امکان اشتراک‌گذاری، ذخیره یا کپی کردن تصویر وجود دارد، اما گزینه جدیدی به نام Sketch to Image نیز به این قابلیت اضافه شده. در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن خواهیم پرداخت، اما باید بدانید که با این قابلیت می‌توان تصویر را بزرگ کرده و روی آن نقاشی کنید تا هوش مصنوعی گلکسی طرح شما را به یک گرافیک سه‌بعدی تبدیل کند. این برای عده زیادی از کاربران، باید جالب توجه باشد.

 

هوش مصنوعی مولد در Samsung One UI 6.1.1

نادیده گرفتن آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی مولد در این بررسی صحیح نبود. وان یو آی ۶.۱.۱ چندین گزینه خلاقانه برای ویرایش عکس اضافه کرده و قابلیت Sketch to Image نیز بخشی از ویژگی‌های دیگری مانند انتخاب هوشمند است. با این حال قابلیت‌های Sketch to Image و استودیو پرتره در شکل فعلی خود مانند مراجعه به یک کف‌بین است. در این‌جا نتایجی نزدیک به نتایج دلخواه‌تان دریافت خواهید کرد، اما با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شوید که این موارد صرفاً مجموعه‌ای از کلیشه‌هاست که هوش مصنوعی گلکسی احتمالاً هزاران بار آن را تولید کرده. در هر صورت، بیایید در مورد این دو گزینه جدید صحبت کنیم.

Sketch to Image

اگر یک قابلیت هوش مصنوعی مولد وجود داشت که آرزو می‌کردیم در کودکی آن را در اختیار داشتیم، آن قابلیت مطمئناً Sketch to Image است. این قابلیت مانند بسیاری از ویژگی‌های سامسونگ، دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که از نامش پیداست: شما طرح می‌کشید و هوش مصنوعی گلکسی آن را به تصویر مد نظر شما اضافه می‌کند. مطمئناً که کاربران تا مدتی هر تصویری که به دستشان برسد را نقاشی می‌کنند تا ببینند سامسونگ چگونه آن را زنده می‌کند. این مانند آن قسمت از باب اسفنجی با مداد جادویی است، البته منهای بلایی که بر سر باب اسفنجی آمد.
اکنون که تصویری مثبت از Sketch to Image ارائه دادیم، باید گفت که این ویژگی هنوز راه طولانی در پیش دارد. بله، اپ گالری سامسونگ تا حدودی قادر به شناسایی شکل‌های کشیده شده و قرار دادن نسخه‌ای از آن‌ها در تصاویر است، اما همیشه نمی‌داند آن‌ها را کجا قرار دهد. برای مثال اگر کلاه بکشید ممکن است آن را به یک ستاره تبدیل کند یا کلا هیچ کاری نکند و جای کلاه را خالی بگذارد.
همان‌طور که گفتیم Sketch to Image در انتخاب هوشمند (Smart Select) نیز کارایی دارد؛ پس نگران نقاشی روی تصاویر خود و دوستان‌ نباشید. حتی می‌توانید صفحات رنگ‌آمیزی را از اینترنت دانلود کرده و اجازه دهید کودکان با آن‌ها بازی کنند.

استودیو پرتره: تبدیل عکس به کارتون

آخرین مورد استودیو پرتره (Portrait Studio) است که سامسونگ از سیدنی سوینی (Sydney Sweeney) برای معرفی آن در مراسم آنپکت (Unpacked) استفاده کرد. بله این همان قابلیتی است که یک بازیگر مشهور را به یک کارتون سه بعدی مبهم تبدیل می‌کند. از شوخی که بگذریم به نظر ما این قابلیت از پس کارهای بیشتری هم برمی‌آید.
در حال حاضر، هنگام باز کردن یک عکس در گالری سامسونگ و انتخاب استودیو پرتره، باید یکی از چهره‌های شناسایی شده را انتخاب کنید. سپس می‌توانید بین چهار سبک انیمیشن (کمیک، کارتون سه‌بعدی، آبرنگ و طرح) یکی را انتخاب کرده و روی تولید (Generate) کلیک کنید. استودیو سپس چهار نسخه از تصویر را برای انتخاب ارائه می‌دهد که می‌توانید یکی یا چند تصویر را ذخیره کنید، بدون ذخیره کردن خارج شوید یا تصمیم بگیرید دسته جدیدی از تصاویر را تولید کنید.
همه این موارد به خوبی کار می‌کند و در گلکسی زد فلیپ ۶ عملکرد بسیار سریعی دارد. با این حال، مشکل اصلی استودیو پرتره آن است که اپ خیلی پیچیده و با جزئیات بالایی نیست. تصاویر تولید شده ویژگی‌های اصلی سوژه مانند نژاد و رنگ مو را حفظ می‌کنند ولی مگر این‌که خودتان بگویید این تصویر متعلق به فرد خاصی است وگرنه به سختی می‌توان افراد را از روی این تصاویر شناسایی کرد. علاوه بر این، استودیو پرتره هرگونه رد پای دیگری از صحنه اصلی را حذف می‌کند. این یعنی امکان تولید بیش از یک چهره در یک زمان وجود ندارد و پس‌زمینه‌ها به خوبی حفظ نمی‌شود. به طور کلی این قابلیت ایده جالبی است، اما سامسونگ برای استفاده روزانه از آن، باید تنظیمات بیشتری را به آن بیفزاید.

 

Samsung One UI 6.1.1: نظر نهایی و زمان انتشار برای گوشی‌های گلکسی شما

در نهایت، نکات مثبت One UI 6.1.1 به مراتب بیشتر از نکات منفی آن است. از چهار قابلیت اول این لیست واقعاً می‌‌توان لذت برد و با توجه به چند به‌روزرسانی دیگر، هنوز هم شانس سامسونگ برای کاربردی کردن هوش مصنوعی مولدش بالاست. با قابلی‌های جدید می‌توان سوژه‌ها را از قبل به خوبی تشخیص داد و به راحتی طرح‌ها را شناسایی کرد.
سامسونگ به طور رسمی در مورد زمان انتشار One UI 6.1.1 اظهار نظر نکرده اما اما یکی از مدیران اجرایی انجمن‌های سامسونگ در کره جنوبی اطلاعات زیر را فاش کرده. تا این‌ لحظه می‌دانیم دستگاه‌های خوش‌شانسی که رابط کاربری جدید را دریافت می‌کنند عبارتند از:
● سری Samsung Galaxy S24
● سری Samsung Galaxy S23
● سری Samsung Galaxy S22
Samsung Galaxy S23 FE
Samsung Galaxy Z Fold 5
● Samsung Galaxy Z Fold 4
● Samsung Galaxy Z Flip 5
● Samsung Galaxy Z Flip 4
● سری Samsung Galaxy Tab S9
● سری Samsung Galaxy Tab S8

محمد قربانی

پست های مرتبط

۸ اپ هوش مصنوعی برتر برای اندروید

بازار اپ‌های هوش مصنوعی به‌شدت داغ است. این کار با تولید تصویر…

۱۴۰۳/۰۵/۲۸

کدام گوشی‌ها از سامسونگ گلکسی رینگ پشتیبانی می‌کنند؟

چیزی به عرضه گلکسی رینگ ۴۰۰ دلاری نمانده و خیلی از افرادی…

۱۴۰۳/۰۵/۰۱

آیا گلکسی رینگ سامسونگ ضد آب است؟

آیا آماده‌اید پس از مدت‌ها انتظار و اخبار و شایعه‌های مختلف برای…

۱۴۰۳/۰۵/۰۱

دیدگاهتان را بنویسید